Ustawodawcy w Polsce od kilku lat dążą do stworzenia bardziej przyjaznych warunków zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczane są w związku z tym obowiązki formalne, jakich dopełnić musi każdy przedsiębiorca. Ci właściciele firm, którzy wybrali ryczałt ewidencjonowany, mogą obecnie pozbyć się jednego z takich obowiązków.
Przedsiębiorca może w dowolnym momencie przekazać swoją ewidencję przychodów prowadzoną na potrzeby rozliczenia ryczałtowego, do biura rachunkowego i nie musi o tym fakcie powiadamiać urzędu skarbowego.
Rozliczenie ryczałtowe
Osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mają do wyboru cztery metody opodatkowania podatkiem dochodowym. Jest to skala podatkowa, podatek liniowy, karta podatkowa oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wybór ryczałtu powoduje, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem na podstawie kwoty przychodu, bez pomniejszania go o koszty jego uzyskania. Od sumy przychodów z danego miesiąca oblicza się zaliczkę podatkową. Z tego względu przedsiębiorca musi ewidencjonować przychody pozyskiwane z prowadzonej działalności gospodarczej.
Podstawowe zasady prowadzenia i zakładania ewidencji przychodów są wskazane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 roku. Ewidencja przychodów musi być przechowywana w siedzibie działalności gospodarczej albo w biurze rachunkowym, jeśli to właśnie jemu zostało powierzone prowadzenie takiej ewidencji.
Zgłaszanie ewidencji do US
Od 2018 roku zmieniły się zasady nie tyle prowadzenia ewidencji - ta nadal jest obowiązkowa dla przedsiębiorców rozliczających się z fiskusem na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednak zmienił się obowiązek informacyjny, leżący po stronie przedsiębiorców, którzy zdecydowali się przekazać księgowość swojej firmy do biura rachunkowego.
Do końca 2017 roku takie osoby miały obowiązek zgłaszania pisemnie do właściwego urzędu skarbowego ewidencji przychodów. Na zgłoszenie mieli 7 dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym. Już od stycznia 2018 roku przestał obowiązywać obowiązek zgłoszenia ewidencji przychodów prowadzonej przez biuro rachunkowe.