Czy korzystanie z cudzych pomysłów biznesowych jest etyczne? Oczywiście, jeśli przedsiębiorca zapłaci za możliwość korzystania z czyjegoś know how w ramach franchisingu. Na czym to polega?
Franchising, czyli korzystanie z cudzych pomysłów biznesowych, pozwala na szybki rozwój biznesu i uzyskanie rentowności działalności gospodarczej. Wiąże się jednak z ponoszeniem pewnych kosztów, m.in. wykupienia możliwości korzystania z marki franczyzodawcy.
Założenie firmy franchyzowej
Zobacz krok po kroku jak otworzyć firmę w Twoim regionie. Polecamy e-harmonogram »
W obliczu obecnej sytuacji na rynku pracy, gdzie bezrobocie sięga 14%, większe szanse na znalezienie dla siebie zajęcia mają osoby przedsiębiorcze. Często jedynym sposobem na to będzie założenie własnej działalności gospodarczej. Problem w tym, że wielu przedsiębiorców nie posiada dobrego pomysłu na biznes, albo nie chce podejmować się realizacji ryzykownego przedsięwzięcia, nie będąc pewnym, że przyniesie ono zyski w przyszłości.
W takiej sytuacji warto pomyśleć o możliwości skorzystania ze sprawdzonych pomysłów na biznes i ze znanej marki. Umożliwia to franchising, czyli wykupienie licencji na korzystanie z cudzego projektu biznesowego.
Potrzebujesz finansowania? Polecamy InCredit »
Postawienie w biznesie na sprawdzone rozwiązania pozwoli na to, aby uzyskać stabilną działalność gospodarczą, przynoszącą godziwe dochody. W ramach franczyzy uzyskuje się nie tylko know how partnera biznesowego, ale i można korzystać z jego doświadczenia, wiedzy, a często nawet środków finansowych oraz marki, dobrze znanej na rynku. Najczęściej kosztem korzystania z cudzych pomysłów biznesowych jest miesięczna opłata franczyzowa, naliczona w wartości procentowej od sprzedaży netto.
Obecnie na polskim rynku funkcjonuje ponad 800 różnego rodzaju systemów franczyzowych, jest więc z czego wybierać najbardziej odpowiadające młodym przedsiębiorcom pomysły na biznes.
Korzystne dla pomysłodawców
Franchising niesie za sobą korzyści nie tylko dla franczyzobiorców, ale i dla samych pomysłodawców. Niejednokrotnie pomysłodawcy wydają na realizację swojego pomysłu biznesowego olbrzymie środki finansowe, na których zwrot, w przypadku jednej firmy, czekają o wiele dłużej, a w niektórych sytuacjach nawet nie mogą liczyć na to, że zainwestowane środki zwrócą się z nawiązką.
Franchising, czyli podzielenie się pomysłem z innymi przedsiębiorcami, jest sposobem na to, aby inwestycja była rentowna. Przedsiębiorca odsprzedaje swój pomysł na biznes, wpływa na to, w jaki sposób jest on prowadzony przez innych właścicieli firm, a także uzyskuje realne korzyści finansowe z miesiąca na miesiąc. Dlatego zależy mu na tym, aby franczyzobiorcy dobrze funkcjonowali na rynku. Warto zainwestować w ich edukację i przekazanie wiedzy merytorycznej, jak i w dofinansowanie takich firm, bowiem zaprocentuje to w przyszłości.