
Od 1 lipca 2019 roku uruchomiono projekt PPK - Pracowniczych Planów Kapitałowych. Pracodawcy tym samym mają dodatkowe obowiązki wobec zatrudnianych pracowników. Co muszą zrobić, aby zaoferować swoim podwładnym oszczędzanie na emeryturę w ramach PPK?
W związku z wprowadzeniem Pracowniczych Planów Kapitałowych podmioty zatrudniające pracowników w Polsce muszą zawrzeć odpowiednie umowy: o prowadzenie i o zarządzanie PPK.
Dwie umowy konieczne do podpisania
Zgodnie z przepisami dotyczącymi PPK, pracodawcy zawrzeć muszą w kolejnych tygodniach dwie umowy. Będą to umowy:
- o zarządzanie PPK,
- o prowadzenie PPK.
Umowa o zarządzanie PPK musi być wpisana do ewidencji umów o zarządzanie PPK, jaką prowadzić ma Polski Fundusz Rozwoju (PFR S.A.). Wpisu zgłaszającego będzie dokonywała instytucja finansowa, więc tego obowiązku pracodawca nie musi już dopełniać, ale zawarcie umowy o zarządzanie jest konieczne. Pracodawca będzie automatycznie umieszczany w ewidencji podmiotów zatrudniających, która jest elementem ewidencji PPK. Zostanie mu nadany także indywidualny numer.
Kolejną umową konieczną do zawarcia w związku z PPK jest umowa o prowadzenie PPK. Zawierana ma być ona w imieniu i na rzecz uczestników PPK, a załącznikiem do niej będzie lista wszystkich uczestników. Znajdą się na niej osoby zatrudnione, które na swój wniosek lub automatycznie weszły do PPK. Podmiot zatrudniający nie przekazuje uczestnikowi takiej umowy, a o jej zawarciu powiadomi go dopiero instytucja finansowa, z którą umowa została zawarta.
Jakie terminy obowiązują?
W związku z PPK, które „ruszyły” od 1 lipca 2019 roku, pracodawcy muszą zawrzeć umowę o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie takich planów w odpowiednim terminie. Umowę o zarządzanie PPK trzeba zawrzeć w terminie do 25 października 2019 roku. Natomiast umowę o prowadzenie PPK do 12 listopada 2019 roku.
We wcześniejszym komunikacie Polski Fundusz Rozwoju informował, że będą to krótsze terminy: odpowiednio 26 września i 10 października 2019 roku.