Możliwość pozyskania środków finansowych od prywatnych inwestorów, jaką stwarzają platformy crowdfundingowe, czyli finansowania społecznego, pozwalają młodym firmom na powstanie i rozwój. Niemniej, taki tryb ubiegania się o środki dla swojej firmy nie jest pozbawiony wad.
Zaletą crowdfundingu jest stosunkowo prosta droga do pozyskania pożądanego finansowania. Za wadę należy uznać to, że nigdy nie wiadomo, czy inwestorzy będą skłonni zainwestować w projekt.
Składka na biznes
Crowdfunding można określić jako zbiórkę pieniędzy na cele biznesowe i nie tylko. W ramach platform crowdfundingowych można sfinansować różnego rodzaju projekty. W sferze działalności gospodarczej na ogół szanse na finansowanie prywatne mają innowacyjne biznesy, o dużym prawdopodobieństwie wypracowania wysokich zysków w przyszłości.
Jednym z najbardziej znanych portali crowdfundingowych jest Kickstarter, na którym dofinansowywano już z kieszeni prywatnych inwestorów setki biznesów - z mniejszym lub większym powodzeniem. Między innymi dzięki „składce społecznościowej” smartwatch firmy Pebble Technology Corporation miał szansę wejść do masowej produkcji. Dofinansowania crowdfundingowe w najlepszych przypadkach są liczone w kwotach milionów dolarów.
Nic nie jest za darmo
W ramach platform crowdfundingowych młodzi przedsiębiorcy mogą pozyskać od prywatnych inwestorów pieniądze na swoją działalność. Nie jest to jednak działalność charytatywna, a inwestorzy nie inwestują swojego kapitału tylko dlatego, że „wierzą” w czyjś pomysł. Wszystko jest dobrze przeliczone i osoby wpłacające pieniądze na dane przedsięwzięcie liczą na profity z tego tytułu.
Bezdyskusyjną zaletą crowdfundingu jest to, że można uzyskać w ten sposób niezbędny kapitał, bez konieczności przechodzenia przez żmudną procedurę kredytowania. Często też małe i średnie firmy nie mają wystarczającej zdolności kredytowej, aby móc zaciągnąć kredyt bankowy. Przyciągnięcie inwestorów instytucjonalnych również może być kłopotliwe.
Przy crowdfundingu wystarczy dobrze przygotować kampanię promocyjną swojej propozycji i mieć rzeczywiście innowacyjny projekt, aby móc uzyskać pożądaną kwotę finansowania społecznościowego.
Wadą crowdfundingu jest bezpieczeństwo pomysłu biznesowego. Istnieje konieczność podzielenia się nim ze społecznością internetową, co powoduje, że i konkurencja zna plany przyszłościowe przedsiębiorstwa. Dodatkowo, wcale nie jest powiedziane, że nasz pomysł znajdzie uznanie wśród grupy prywatnych inwestorów na platformie crowdfundingowej. W wyniku tego pieniądze wydane na kampanię promocyjną projektu będą stracone, a sam projekt zostanie odsłonięty przed konkurencją branżową.
Przy „nośnym”, dobrze zabezpieczonym pod względem ochrony prawa własności, innowacyjnym przedsięwzięciu, na które zbierana jest stosunkowo niska kwota pieniędzy, warto skorzystać z platformy crowdfundingowej.