Kiedy w domu pojawia się dziecko, jeden z rodziców lub ktoś z najbliższego ich otoczenia, musi poświęcić się jego wychowaniu i opiece. Najczęściej obowiązki wobec dziecka spadają na barki młodej mamy. Nie oznacza to jednak, że przez pierwsze 3-4 lata życia dziecka matka ma pozostawać bierna zawodowo...
Dziecko może natchnąć młodą kobietę do wymyślenia świetnego pomysłu na biznes, który stanie się w przyszłości jej sposobem na życie. Jednym z pomysłów biznesowych z dzieckiem w roli głównej, jest szycie akcesoriów niemowlęcych. Jak rozpocząć wykonywanie takiej pracy i czy jest zbyt na kocyki, kołderki, rożki i pościel dziecięcą szytą ręcznie?
Hand made coraz bardziej popularne
W dzisiejszych czasach oryginalność jest w cenie, a konsumenci coraz bardziej doceniają wartość produktów jedynych w swoim rodzaju - typu hand made. Produkowane własnoręcznie wyroby są być może niedoskonałe, ale wyróżniają się na plus na tle towarów produkowanych masowo w fabrykach. Rękodzieło dlatego w chwili obecnej mocno się rozwija. Nie trudno jest znaleźć klientów zainteresowanych możliwością kupienia czegoś jedynego w swoim rodzaju.
Jeśli na dodatek tym „czymś” są akcesoria niemowlęce - tym lepiej. Dobrze sytuowani rodzice, którzy mają swoje pierwsze dziecko, chętnie zapłacą wielokrotnie więcej za kocyk, który będzie dokładnie taki, jak to sobie wymarzyli, a co drugie dziecko w wózku nie będzie miało tego samego.
Na fali popularności hand made powstają jednoosobowe firmy, które zajmują się szyciem m.in. wyrobów dziecięcych. Jest to dobry pomysł na biznes, który z czasem można rozwinąć w dowolnym kierunku. Zamiast szyć na przykład wyłącznie kocyki, kołderki i poduszki, można poszerzyć asortyment o rożki i beciki, pościel dziecięcą, ręczniki i inne, podobne produkty.
Jak zacząć?
Podobnie jak w przypadku każdej innej firmy, dla założenia przedsiębiorstwa zajmującego się szyciem akcesoriów dziecięcych, należy zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz zgłosić się do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli przedsiębiorca nie zamierza zatrudniać pracowników, ma do spełnienia mniej formalności.
Warto zainteresować się możliwością skorzystania z dotacji unijnej i gminnej lub miejskiej na własny biznes. Najprościej udać się w tym celu do Urzędu Pracy i sprawdzić, jakie warunki należy spełnić dla uzyskania dofinansowania.
Aby móc rozpocząć jednoosobową działalność polegającą na szyciu akcesoriów niemowlęcych należy mieć jakiekolwiek pojęcie o krawiectwie. W tym celu można ukończyć kurs szycia na maszynie - cena średnio 500-600 zł za kurs i materiały w nim wykorzystywane.
Miejsce działalności
Dla prowadzenia działalności w zakresie produkcji akcesoriów niemowlęcych, trzeba wynająć odpowiedni lokal. Można też zaaranżować np. piwnicę czy strych domu jednorodzinnego na takie cele. Lokalizacja przedsiębiorstwa nie ma przy tym większego znaczenia. Dlatego na wynajmie można zaoszczędzić i płacić około 2000 zł miesięcznie za sporej wielkości lokal użytkowy. Powinna się w nim zmieścić szwalnia z co najmniej jedną maszyną do szycia, skład materiałów i produktów gotowych oraz hafciarka.
Maszyna do szycia i hafciarka w jednym może kosztować 7-8 tys. zł. Do tego trzeba zaopatrzyć się w igły, nici, nożyczki, inne akcesoria do szycia oraz oczywiście materiały, z których będą szyte poduszki, poszewki, kocyki, rożki itp. To kolejne kilka tysięcy złotych na inwestycję we własny biznes. Nie należy przy tym oszczędzać na materiałach. Szybciej sprzedamy kocyki wysokiej jakości, z certyfikowanej bawełny, niż kocyk przypominający jakościowo wyrób chiński.
Wartością dodaną dla potencjalnych klientów może być realizacja zamówień indywidualnych - wystarczy wyhaftować na przykład imię dziecka na swoich wyrobach.
Sprzedaż produktów gotowych
Firma zajmująca się szyciem akcesoriów niemowlęcych musi jeszcze znaleźć rynek zbytu dla swoich produktów. Można je sprzedawać przez internet, w prostym sklepie internetowym, którego koszt to nie więcej niż 1-1,5 tys. zł. Warto także poszukać partnerów biznesowych - producentów wózków, sklepów detalicznych z akcesoriami dla dzieci itp. W takich miejscach można próbować sprzedawać wyroby hand made dla dzieci. Dobrym pomysłem jest promocja swojej działalności na Facebooku i w innych serwisach społecznościowych. Wyrobienie sobie dobrej marki i renomy będzie przepustką do sukcesu dla tego rodzaju firmy.