
Na kilka dni przed świętami w większości firm w Polsce, niezależnie od skali działalności, organizowane są spotkania okolicznościowe. W wielu przypadkach pracodawcy wręczają też swoim podwładnym prezenty. Upominki trafiają także do kontrahentów i ważnych partnerów biznesowych. Czy wydatki związane ze świętami w firmie są kosztem podatkowym?
W kosztach podatkowych ująć można drobne upominki i prezenty, głównie z logo firmowym, wręczane z okazji świąt oraz wydatki na organizację imprezy świątecznej dla pracowników.
Wydatki na reprezentację czy na reklamę
Brak jednoznacznych przepisów dotyczących zaliczenia kosztów poniesionych na reklamę firmy lub jej reprezentację powoduje, że przedsiębiorcy mają wątpliwości, czy i kiedy można takie wydatki wliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Do grupy wydatków w celu reprezentacji firmy zalicza się koszty, które:
- poniesione są w celu wywołania pozytywnego wrażenia,
- spełniają warunek okazałości,
- mają ponadprzeciętną miarę.
Jednak już Naczelny Sąd Administracyjny uznał w wyroku z 25 stycznia 2012 roku, że koszty reprezentacji są wydatkami związanymi z przedstawicielstwem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, bez względu na ich wystawność lub miejsce świadczenia.
Natomiast koszty reklamy to wszystkie wydatki ponoszone w związku z rozpowszechnianiem informacji o firmie, jej produktach lub usługach, w celu stworzenia pozytywnego jej wizerunku i wzmocnienia go w świadomości klientów, kontrahentów czy pracowników. Przepisy wskazują, że koszty te mogą być ujmowane w kosztach firmowych, ponieważ ich celem jest pozyskanie nowego źródła przychodów.
W przeciwieństwie do wydatków na reklamę, koszty reprezentacji nie są bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem firmowym, dlatego nie będą kosztem firmowym.
Prezenty - z logo czy bez?
Jeśli święta, to prezenty, a jeśli prezenty to koszty. Czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych? Zależy od tego, czy zaliczać je będziemy do kosztów reprezentacji, czy reklamy. Najczęściej wtedy, gdy na prezencie czy drobnym upominku znajdzie się logo firmowe, będzie można spokojnie taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wyjątkiem są alkohole z logo firmy. Wydatek na nie zaliczany jest do reprezentacji, chyba że obiektem prezentowym jest alkohol własnego wyrobu z logo firmowym.
Ile kosztuje prezent?
Kluczowe dla uznania, czy prezent jest tylko gadżetem od firmy dla kontrahenta lub pracownika z okazji świąt, czy też elementem reprezentacji firmy, jest jego wartość. Większość interpretacji skłania się do tego, że droższe prezenty świąteczne stanowią wydatki na reprezentację i nie będą mogły być ujmowane w kosztach działalności gospodarczej. Wręczenie drogiego prezentu jest postrzegane jako kreowanie wizerunku przedsiębiorcy i nie ma na celu utrzymania lub uzyskania przychodu.
Co z wydatkami na imprezy świąteczne?
W zależności od tego, czy spotkania okolicznościowe są przeznaczone dla pracowników, czy kontrahentów, inne stanowisko przyjmują organy podatkowe w kwestii zaliczenia wydatków na ich organizację do kosztów podatkowych. W przypadku świątecznych imprez dla pracowników ich koszt można potraktować jako koszt w działalności, ale już przy zapraszaniu na imprezę kontrahentów wydatki na nią nie będą kosztem firmowym, ponieważ zostaną potraktowane jako reprezentacja.