Badanie Bibby MSP Index, wykonane pod koniec 2017 roku pokazuje, że niemal miesiąc małe i średnie przedsiębiorstwa muszą czekać na spływ należności za wystawione faktury. Problem ten prowadzi do zachwiania płynności finansowej tych firm.
Około 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ma problemy z brakiem terminowego spływu należności od kontrahentów - co najmniej raz w miesiącu. Częściej z tym problemem spotyka się co piąta badana firma.
Problem braku spływu należności w badaniu Bibby MSP Index
Średni czas, jaki przedstawiciele MŚP czekają na spływ płatności za fakturę, na koniec 2017 roku wynosił 29 dni. Aż 60 proc. przedsiębiorców w badaniu Bibby MSP index potwierdza, że co najmniej raz w miesiącu mają problem z otrzymaniem terminowej płatności za fakturę. W efekcie występują u nich zatory płatnicze, które mogą rzutować na zachowanie płynności finansowej i zagrażać nawet istnieniu ich działalności gospodarczej. Co piąty badany zaznacza, że nawet 2-5 razy w miesiącu musi godzić się na nieterminowe regulowanie faktur przez kontrahentów.
Około 13 proc. przedsiębiorców wskazuje, że ma do czynienia z długimi przeterminowaniami, które wynoszą więcej niż miesiąc, nawet do trzech miesięcy. W niektórych małych firmach, które mają wąskie grono kontrahentów, brak płatności z ich strony może skutkować koniecznością podjęcia decyzji o zamknięciu prowadzonej działalności.
Badanie przeprowadzone przez Keralla Research
Inne badanie z ubiegłego roku, przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Kaczmarski Inkaso, partnera Krajowego Rejestru Długów pokazało z kolei, że nawet 81 proc. firm przyznaje, że zapłatę za sprzedane towary i usługi dostaje po terminie. To gorszy wynik niż przed dwoma laty, kiedy z tym samym problemem borykało się 71 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP, który został objęty badaniem.
Około 18 proc. podmiotów z tego sektora przyznało, że klienci płacą im z opóźnieniem bardzo często, a 63 proc. firm potwierdza, że spotyka się z takim problemem sporadycznie lub czasami.
O ile w przypadku dużych firm brak spływu należności od jednego kontrahenta, spośród dziesiątek czy setek innych nie jest dużym kłopotem, o tyle w małych i średnich przedsiębiorstwach niestety tak właśnie jest. Na domiar złego nie mają one wypracowanych scenariuszy postępowania w przypadku wystąpienia dużych zaległości w regulowaniu wystawionych faktur.