Pierwszy kontakt z inwestorem Venture Capital powinien być poprzedzony przesłaniem mu teasera inwestycyjnego. Jeśli będzie on interesujący, przedsiębiorca zostanie zaproszony do współpracy i będzie miał szansę do negocjowania jej warunków.
Fundusze Venture Capital pozwalają na uzyskanie zewnętrznego finansowania ryzykownych przedsięwzięć inwestycyjnych, także w sektorze MŚP. Celem spotkania z inwestorem jest zainteresowanie projektem biznesowym oraz negocjacje warunków finansowania.
Kontakt z inwestorem
Przedsiębiorca chcący pozyskać finansowanie zewnętrzne z funduszy Venture Capital (VC), musi zaprezentować siebie i swój pomysł biznesowy w sposób rzetelny i atrakcyjny dla odbiorcy.
Nośnikiem informacji o przedsięwzięciu jest tzw. teaser inwestycyjny, który wręcza się potencjalnym inwestorom.
Teaser jest streszczeniem menadżerskim, w którym przedsiębiorstwo przedstawia swoją dotychczasową działalność. Język wykorzystywany do napisania teasera inwestycyjnego powinien być językiem korzyści, językiem reklamowym, który będzie zachęcał inwestora do zapoznania się z całym dokumentem. W teaserze należy zawrzeć:
- prezentację firmy
- historię działalności
- opis aktualnej sytuacji firmy wraz z analizą rynkową
- plany i założenia na przyszłość
- opis kadry pracowniczej, z podkreśleniem jej kompetencji i gospodarności
Teaser inwestycyjny w pewnym stopniu przypomina biznesplan, choć nie jest on taki szczególny. Najważniejsze, to przyciągnąć za jego pomocą uwagę inwestorów dokonujących selekcji aplikacji od potencjalnych firm korzystających z funduszy Venture Capital.
Spotkanie osobiste z VC
Jeśli VC zainteresuje się pomysłem biznesowym przedsiębiorcy, zaprosi autora na osobiste spotkanie. Od niego zależy, czy umowa o współpracy i przekazaniu kapitału zostanie zawarta, czy też nie.
Podczas spotkania inwestor będzie oczekiwał od przedsiębiorcy prezentacji wstępnej jego firmy i pomysłu biznesowego, ale poszerzonego o względy finansowe, wpływające na rentowność przedsięwzięcia. Zwykle taka prezentacja ma postać prezentacji multimedialnej.
Warto ją przygotować bardzo starannie, aby była interesująca dla słuchaczy. Później przychodzi czas na pytania od inwestorów, na które należy odpowiadać precyzyjnie i wyczerpująco. Na podstawie takiego spotkania inwestor decyduje, czy ma do czynienia z fachowcem i kreatywnym przedsiębiorcom i czy pomysł biznesowy będzie rentowny. Jeśli tak, umowa o współpracy zostanie zawarta, po wynegocjowaniu jej warunków.
Inwestor dąży do największego zabezpieczenia kapitału, zaś dla przedsiębiorcy ważne jest zachowanie władzy nad drogą rozwoju firmy.