Schyłek serwisów zakupów grupowych otwiera nowe możliwości rozwoju serwisów gromadzących kupony zniżkowe i rabatowe do sklepów internetowych oraz stacjonarnych.
W 2014 roku spadek zainteresowania ofertami serwisów zakupów grupowych w Polsce stał się bezdyskusyjnym faktem. Wiele witryn zdecydowało się na zakończenie działalności, m.in. Citeam.pl, należący do Grupy Allegro.
Inne przebranżowiły się i obok ofert grupowych można w nich znaleźć rabaty i kupony zniżkowe do sklepów internetowych i stacjonarnych. Czy serwisy z rabatami to nowy trend w polskim ecommerce?
Schyłek serwisów grupowych
Robisz zakupy w Biedronce? Otwórz konto w Getin Online, a zwrócą Ci 10% za zakupy »
Kiedy w 2010 roku w Polsce wystartował pierwszy polski serwis zakupów grupowych - Gruper.pl, odpowiednik zagranicznego Groupona, wydawało się, że taki model biznesowy w polskich warunkach nie ma racji bytu. Przez kolejne 2-3 lata serwisy zakupów grupowych, których w sieci pojawiło się kilkadziesiąt, miały tysiące użytkowników. Moda na zakupy grupowe jednak przeminęła, przez co kolejne serwisy funkcjonujące w tej branży zmuszone były do zmiany profilu działalności lub do zamknięcia.
Wzór dla polskich serwisów rabatowych
Na miejsce serwisów z zakupami grupowymi szturmem weszły serwisy z kuponami rabatowymi i zniżkowymi. Serwisy rabatowe w Polsce mają na kim się wzorować, bowiem od 2009 roku w Stanach Zjednoczonych funkcjonuje portal Retail Me Not, który co roku generuje niebagatelne przychody i posiada wiele innych witryn w Niemczech, Francji, czy w Wielkiej Brytanii, zajmujących się wyszukiwaniem i dystrybucją kuponów rabatowych, tzw. voucherów.
Anna Spychalska z serwisu GoDealla.pl wskazuje, że:
W USA istnieją witryny, takie jak Retail Me Not, które swoją działalność opierają na publikowaniu kodów rabatowych i zniżek do sklepów internetowych. U nas od paru lat powstają podobne serwisy.
Taki model biznesowy działalności może sprawdzić się w szerszym zakresie w Polsce. Kluby zakupowe i serwisy z kuponami rabatowymi są przyszłością polskiego ecommerce. Od kilku lat w naszej polskiej sieci internetowej funkcjonują takie kluby zakupowe jak Stilago czy Limango oraz Złote Wyprzedaże. Stricte kupony rabatowe oferują serwisy:
- Kodyrabatowe.pl,
- Kuponyrabatowe.pl,
- Cuppon.pl,
- Alerabat.com.
Obok serwisów rodzimych w Polsce funkcjonują portale z zagranicznym kapitałem, m.in. Tanio.co, Flipit czy Cuponation.
Użytkowników serwisów z kuponami zniżkowymi nazywa się „smartshopperami”, czyli kupującymi, które potrafią wyszukać najbardziej atrakcyjne oferty rabatowe i zaoszczędzić na dokonywaniu zakupów.