Podpisując umowę franczyzową franczyzobiorca uzyskuje możliwość skorzystania z know-how franczyzodawcy i jego marki, ale nie jest to gwarancją sukcesu nowo powstającej firmy. Ponosi ona bowiem ryzyko braku zainteresowania ze strony potencjalnych klientów.
Otwarcie biznesu franczyzowego, na licencji znanej marki, wydaje się sprawdzonym pomysłem na dobrze prosperującą firmę. Trzeba jednak brać przy tym pod uwagę ryzyko podejmowania takiego modelu działalności gospodarczej.
Co otrzymuje franczyzobiorca?
Chcesz rozwinąć własny biznes na bazie franczyzy ale brakuje Ci środków? Teraz możesz je mieć bez zbędnych formalności i procedur w Idea Expert »
Po podpisaniu umowy franczyzowej franczyzobiorca uzyskuje możliwość korzystania z gotowej koncepcji biznesu. Ma do dyspozycji szkolenia u franczyzodawcy, wsparcie merytoryczne, a niekiedy również finansowe. W swojej nowo otwieranej działalności może eksponować logo znanej marki, co pomaga mu w zdobyciu klientów. Niemniej, to właśnie brak klientów jest głównym powodem, dla którego nawet franczyzobiorcy czasem muszą szybko zamknąć działalność, aby nie ponosić dodatkowych strat z tytułu prowadzenia takiej firmy.
To franczyzobiorca decyduje o tym, w jaki sposób zdobędzie klientów i zacznie wypracowywać dla siebie zyski, po opłaceniu licencji za franczyzę. Jeśli jego starania o przyciągnięcie klienta okażą się nieskuteczne, wówczas będzie musiał ponieść odpowiedzialność za taki stan rzeczy.
Franczyzobiorca decyduje o zatrudnieniu personelu oraz odpowiada za swoje i pracowników błędy. Jeśli nie zachowa odpowiednich standardów obsługi klienta i nieumiejętnie będzie stosował narzędzia marketingowe, nie zdoła wypełnić planów sprzedażowych nakładanych na niego przez franczyzodawcę.
Ryzyko braku klientów ponosi jak najbardziej franczyzobiorca, choć pośrednio nieudolność działania partnera biznesowego uderza we franczyzodawcę.
Dlatego w umowie franczyzowej można spotkać się z klauzulą kar umownych, jakie opłacić będzie musiał franczyzobiorca za nieprzestrzeganie zobowiązań umownych.
Jak zmniejszyć ryzyko ponoszone przez franczyzobiorcę?
Aby nie dopuścić do upadku firmy działającej na licencji franczyzowej i nie narażać się na konieczność opłacania kar umownych, franczyzobiorca przed zawiązaniem umowy franczyzowej powinien sprawdzić, czy w lokalizacji, w której chce prowadzić działalność, ma jakiekolwiek perspektywy rozwoju, a konkurencja w branży nie jest za silna.
Franczyzobiorca powinien w pierwszej kolejności przeprowadzić badania rynkowe, które odpowiedzą na pytanie, czy w założonej lokalizacji istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które zamierza oferować konsumentom.
Jeśli analizy wypadną negatywnie, nie warto w ogóle zawierać umowy franczyzowej, ponieważ będzie to stanowczo zbyt ryzykowne.