Dla przedsiębiorców korzystających z usług finansowych najważniejsze są: bezpieczeństwo usług (32 proc.), zaufanie do instytucji (27 proc.), cena (24 proc.) oraz wygoda (16 proc.)1. Wszystkie te rozwiązania łączą w sobie nowoczesne usługi finansowe - FinTechy. Ponad połowa FinTechów, funkcjonujących na polskim rynku, dostarcza rozwiązania z zakresu płatności, a co trzeci udziela pożyczek i kredytów2.
Bez popytu nie byłoby podaży – Polacy coraz częściej decydują się na skorzystanie z nowoczesnych usług finansowych. Sympatia do nich konsekwentnie rośnie, a każdy kolejny sukces FinTechu udowadnia, że realnie zmieniają świat finansów. Przykładem mogą być firmy, które już teraz dla przedsiębiorców są jednym z głównych źródeł dodatkowego finansowania.
Polacy zasadniczo nie mają problemów z przyswajaniem nowych rozwiązań - 8 na 10 internautów korzysta z urządzeń mobilnych, a co trzeci posiadacz smartfonu płaci za jego pomocą3. Otwartość na nowe technologie i dynamicznie rozwijająca się rzeczywistość sprawiają, że na rynku pojawia się coraz więcej firm, które zmieniają sektor usług finansowych.
Rosnące zaufanie
FinTechy przodują w wygodzie, ale na duże zaufanie od klientów muszą nadal ciężko pracować. Jeszcze w 2016 roku 81 proc. Polaków twierdziło, że nie skorzysta z usług oferowanych przez inne podmioty niż tradycyjne instytucje finansowe, podczas gdy w 2018 roku było to już tylko 44 proc. Jednocześnie 15 proc. Polaków jest zainteresowanych ofertą mniejszych firm technologicznych, za którymi nie stoi żaden duży gracz4.
– To naturalne, że Polacy coraz częściej szukają sposobów na wygodniejsze zarządzanie pieniędzmi, skoro i tak na co dzień muszą zajmować się rozwiązywaniem domowych problemów finansowych. W realiach, które są obecnie na rynku, dla przedsiębiorców ważne jest zapewnienie stałych wpływów pieniężnych, żeby np. nie stracić swoich pracowników, utrzymać płynność finansową czy też inwestować w nowe technologie – zauważa Alexander Beresford, CMO Finiata – Finiata to fintech stworzony dla przedsiębiorców, żeby uprościć im proces uzyskania dodatkowych funduszy. Zależy nam na opinii naszych klientów, dlatego ostatnie 12 miesięcy spędziliśmy na rozmowach z nimi aby ustalić jakich rozwiązań potrzebują. Tak stworzyliśmy FlexKapitał, który stanowi konkurencję dla innych produktów finansowych, jest o 40-60 proc. tańszy, z 60 proc. wyższymi limitami finansowania w porównaniu do faktoringu. Co też bardzo ważne, od przedsiębiorcy nie wymaga się żadnych zbędnych dokumentów.
Obecnie rosnący udział kanału mobilnego i rozwój FinTechów to główne trendy w bankowości. W 2018 roku dla niemal co trzeciego badanego (27 proc.) zaufanie do instytucji finansowej było istotnym czynnikiem wpływającym na korzystanie z jej usług5. Badania dowodzą, że większość Polaków nie zna pojęcia fintech, a tym bardziej nie wie, że nowe przepisy umożliwiają firmom pozabankowym dostęp do rachunku płatniczego klienta6.
– Polacy nie mogą ufać fintechom, jeżeli nic o nich nie wiedzą, dlatego tak ważna jest edukacja na ten temat. Finanse są delikatną materią i wymagają sporego zaufania. To naturalne, że klient chce być pewny, że może zaufać danemu FinTechowi. Na pewno bardziej wiarygodne są firmy, które cieszą się dużym zainteresowaniem klientów – wyjaśnia Alexander Beresford, CMO Finiata.
Komfort usługi
Wygoda to standardowa zaleta FinTechów. Korzystanie z usług nowoczesnych instytucji finansowych łączy się przede wszystkim z prostotą i brakiem skomplikowanych procedur. To nie powinno jednak zmylić: za tym nierzadko stoją potężne mechanizmy takie jak sztuczna inteligencja czy modele scoringowe, które rozwiązują realne problemy klientów, umożliwiając im zaoszczędzenie czasu czy pieniędzy.
- W Finiacie wykorzystujemy nowoczesne algorytmy i sztuczną inteligencję, dzięki temu jesteśmy w stanie szybko ocenić ryzyko i wiarygodność każdego z naszych klientów. Cały proces ubiegania się o dodatkowe finansowanie jest w pełni elektroniczny, a informacja zwrotna z decyzją przyznanego limitu zostaje wysłana nawet w 10 min. Zależy nam, żeby przedsiębiorcy oszczędzali jak najwięcej czasu, a my im pomagamy. Nasz nowy produkt - FlexKapitał - to przede wszystkim szybki i elastyczny dostęp do finansowania, które może być wykorzystane na dowolnie wybrany cel, w zależności od potrzeb firmy - wyjaśnia Alexander Beresford.
Odpowiedź na problemy
Rozwiązania oferowane przez FinTechy to przede wszystkim odpowiedzi na problemy przedsiębiorców – dzięki nim codzienne czynności związane z zarządzaniem finansami stają się łatwiejsze i mniej czasochłonne. Wśród największych problemów właściciele firm wskazują m.in. ciągłe zmiany w prawie, split payment, oraz coraz mniej korzystne warunki uzyskania dodatkowego finansowania7. Za największy z nich nadal uważają brak płatności na czas i komplikacje ze ściąganiem należności od kontrahentów (20,5 proc.)8. Ponad połowa klientów FinTech to małe i średnie przedsiębiorstwa (56 proc.), prawie połowa (49 proc.) to instytucje finansowe, a konsumenci stanowią 44 proc. odbiorców rozwiązań badanych firm9.
Zaledwie w pierwszym kwartale 2019 r. upadłość ogłosiło 285 podmiotów gospodarczych10, co oznacza wzrost o 10 proc. r/r. Przedsiębiorcy przyznają, że wśród największych problemów są opóźnienia lub brak płatności od kontrahentów. Co szesnaste przedsiębiorstwo stwierdziło, że w 2018 r. groziła im upadłość właśnie z tego powodu. Dlatego posiadanie awaryjnych funduszy jest konieczne do przetrwania na rynku. Jedną z takich usług na polskim rynku jest FlexKapitał - swobodna linia kapitałowa, która może sięgać nawet 100 tys. złotych i być wykorzystana w dowolnym momencie na każdą potrzebę.
O Finiacie:
Finiata zapewnia finansowanie kapitału obrotowego freelancerom i MŚP za pomocą zautomatyzowanej technologii scoringowej. Dzięki błyskawicznie podejmowanym decyzjom szybko poprawia płynność finansową firm. Finiata to fintech stworzony przez doświadczonych przedsiębiorców i wspierany przez silnych inwestorów. Firma jest laureatem Fintech & InsurTech Awards w kategorii Best Lending Solution 2018. Więcej informacji: www.finiata.pl
--
1- „Podejście Polaków do fintechu”, Blue Media
2- „Mapa Polskiego Fintechu 2018”, Cashless, FinTech Poland, Accenture
3- „Bankowość społeczna”, Leonardo Hub, Mobile Institute
4- „Podejście Polaków do fintechu”, Blue Media
5- „Podejście Polaków do fintechu”, Blue Media
6- „Podejście Polaków do fintechu”, Blue Media
7- Badanie “Barometr EFL”
8- Badania Keralla Research przeprowadzonych na zlecenie BIG InfoMonitor
9- „Mapa Polskiego Fintechu 2018”, Cashless, FinTech Poland, Accenture
10- Dane Euler Hermes