Zakład pracy chronionej, który w wyniku wystąpienia różnych czynników generujących trudną sytuację wewnętrzną firmy jest zmuszony do zredukowania stanu zatrudnienia, na mocy ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, traci swój dotychczasowy status.
Wśród szeregu wymogów, które musi spełnić pracodawca ubiegający się o uzyskanie statusu zakładu pracy chronionej dla prowadzonego przezeń przedsiębiorstwa, znalazł się m.in. zapis o konieczności zatrudniania przynajmniej 25 pracowników. Jeżeli pracodawca nie potwierdzi w formularzu INF-W (przedstawianym wojewodzie właściwym dla siedziby zakładu) spełniania wszystkich wymagań, przedsiębiorstwo utraci status zakładu pracy chronionej z dniem, w którym ustała któraś z ustawowych przesłanek.
Formularz INF-W stanowi załącznik Nr 1 do rozporządzenia MGPiPS z 27 maja 2003 r. w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania i musi być składany co pół roku – za pierwsze półrocze w terminie do 20 lipca, za drugie zaś do 20 stycznia.
Pracodawcy przysługuje jednak odwołanie od decyzji wojewody. W tym celu musi skierować się do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Źródło: egospodarka.pl