
Dieta wegańska zakłada komponowanie codziennych posiłków wyłącznie ze składników, które nie są pochodzenia odzwierzęcego. To odmiana radykalnego wegetarianizmu, wykluczająca mięso, jaja, nabiał i inne, podobne produkty.
Weganie mogą jeść produkty wyłącznie pochodzenia roślinnego, takie jak owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy, grzyby, rośliny oleiste i glony morskie. Pomimo wielu wykluczeń z diety standardowych składników odżywczych, nie brakuje chętnych do stosowania diety wegańskiej, z uwagi na fakt, że pozwala schudnąć i poprawić stan swojego zdrowia. Dlatego założenie baru wegańskiego może być dobrym pomysłem biznesowym.
Lokal gastronomiczny
W przypadku vege baru, czyli działalności gastronomicznej, należy wynająć lub kupić lokal przystosowany pod kątem prowadzenia takiej działalności. Musi on spełniać wymogi sanepidu i przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz BHP. Powinien być podzielony na część przeznaczoną dla gości, część kuchenną oraz magazyn świeżych produktów oraz część socjalną, dla pracowników, z węzłem sanitarnym.
Wynajęcie takiego lokalu w dużym mieście, w atrakcyjnej lokalizacji, jak np. galeria handlowa, pociągnie za sobą bardzo wysokie koszty liczone w kilkunastu czy kilkudziesięciu tysiącach złotych miesięcznie. Najlepiej więc na początku otworzyć niewielki punkt gastronomiczny, być może mobilny bar - tzw. food truck z asortymentem potraw wegańskich i jeśli pojawi się duże zainteresowanie nim, można rozszerzyć działalność lub otworzyć dodatkowy oddział.
Franczyza
Dobrym sposobem na założenie działalności baru wegańskiego jest skorzystanie z licencji franczyzowej. Oferuje ją w Polsce marka BIOWAY. Od firmy tej franczyzobiorcy otrzymują kompletne know-how, wsparcie potrzebne do stworzenia i prowadzenia bistro wegańskiego. BIOWAY udziela licencji na wykorzystywanie swojej nazwy i przepisów na dania kuchni wegańskiej. Pobiera opłatę za przystąpienie do sieci franczyzowej w kwocie 10 tys. zł netto, która obejmuje znalezienie lub ocenę lokalizacji wskazanej przez biorcę licencji, konsultacje na etapie projektowania lokalu, wyszkolenie kierownika baru i całego zespołu do pracy w danej lokalizacji, pomoc w sfinansowaniu inwestycji, nadzór nad procesem budowy lokalu i pomoc przy jego otwarciu.
Jeśli bar wegański objęty umową licencyjną BIOWAY uda się otworzyć w ciągu jednego roku od podpisania umowy, firma zwraca biorcy licencji połowę z kwoty 10 tys. zł. Po otwarciu baru wynagrodzenie BIOWAY ogranicza się do pobierania opłaty uzależnionej od osiąganych przez bar obrotów.
BIOWAY szacuje, że w zależności od lokalizacji i stanu technicznego lokalu, stworzenie na jej licencji vege baru kosztuje od 200 do 500 tys. zł. Nakłady te obejmują adaptację lokalu gastronomicznego oraz jego wyposażenie. Minimalna kwota, jaką musi dysponować przedsiębiorca chcący otworzyć bar wegański na licencji franczyzowej to 2000 zł na każdy metr kwadratowy restauracji.
Nakłady na marketing i produkty
W barze wegańskim wszystkie produkty, z których przygotowywane są potrawy, muszą być świeże i pochodzić od sprawdzonych dostawców, z którymi należy nawiązać długofalową współpracę. Będą to rolnicy, sadownicy czy producenci pieczarek czy roślin strączkowych.
Do tego trzeba przewidzieć przynajmniej na wstępnym etapie inwestycji, odpowiedni budżet przeznaczony na działania marketingowe. Można reklamować wege bar w mediach społecznościowych, stworzyć fan page i profil na FB oraz Instagramie, wydrukować ulotki i rozwiesić plakaty. Dobrym sposobem na promocję jest prowadzenie degustacji oraz udostępnianie kuponów zniżkowych dla klientów.