
Założenie pracowni projektowania i aranżacji wnętrz wymaga pewnych nakładów finansowych i wiedzy w zakresie projektowania, którą można zdobyć na studiach czy w toku branżowych szkoleń.
Łatwiej będzie założyć taką działalność osobie, która ma już pewne doświadczenie zawodowe, niż tej, która jest świeżo po studiach i nie wie dokładnie, jak rozmawiać z klientami i na czym właściwie będą polegały jej usługi. Sprawdźmy krok po kroku, jak zrealizować pomysł na biznes polegający na założeniu własnej pracowni projektowania wnętrz.
Formalności urzędowe
Przed założeniem pracowni zajmującej się projektowaniem i aranżacją wnętrz trzeba zarejestrować działalność w CEIDG - Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach formularza rejestracyjnego CEIDG-1 należy wybrać właściwą dla siebie formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W dopełnieniu formalności związanych z założeniem pracowni projektowej pomoże doświadczona, zaufana księgowa. Doradzi, jaki tryb opodatkowania będzie najlepszy - liniowy, według skali podatkowej, ryczałtu lub karty podatkowej.
We wniosku należy podać także numer Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej. W przypadku biura projektowego będzie to numer 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Po wysłaniu wniosku pozostanie jeszcze złożenie odpowiednich dokumentów w ZUS, aby się ubezpieczyć. Trzeba też zdecydować, czy biuro będzie podlegało pod opodatkowanie VAT. Przedsiębiorca może zarejestrować się jako VAT-owiec, ale może też skorzystać ze zwolnienia z tego podatku.
Lokal i wyposażenie
Projektowanie i aranżacja wnętrz to dziedzina działalności, która nie wymaga posiadania biura w centrum miasta. Można prowadzić ją zdalnie, z własnego mieszkania, co na początek będzie dobrym rozwiązaniem, pozwalającym na wypracowanie pewnych oszczędności. Biuro oczywiście można wynająć, w dowolnej lokalizacji, nawet za kilkaset złotych miesięcznie.
Ważne jest wyposażenie miejsca pracy projektanta w odpowiednie narzędzia. Wśród nich bezdyskusyjnie będzie królował komputer wraz z odpowiednim programem do wizualizacji pomysłów aranżatorskich. Z uwagi na wysokie wymagania dotyczące pamięci operacyjnej, karty graficznej i procesora ze strony programów graficznych, przy projektowaniu najlepiej sprawdzają się komputery stacjonarne. Koszt dobrego sprzętu, z właściwymi parametrami to jakieś 4-5 tys. zł.
Do projektowania najlepiej nadają się takie programy jak ArchiCad i Artlantis oraz 3DsMax i Vray. Profesjonalne oprogramowanie komputerowe służące do projektowania pomieszczeń może kosztować nawet 10 tys. zł (licencja komercyjna), ale na początek wystarczy oprogramowanie darmowe, np. pCon Planner.
Program ten jest kompatybilny z wieloma modelami 3D. Pozwala na tworzenie efektownych wizualizacji, ma intuicyjną obsługę oraz możliwość otwierania plików o różnych rozszerzeniach.
Wraz z komputerem trzeba kupić też niezbędne urządzenia towarzyszące - myszkę, klawiaturę czy monitor. Łączny koszt takich sprzętów to około 1000 zł wzwyż. Do tego trzeba doliczyć zakup drukarki - około 500-600 zł.
Przyda się poza tym program do wystawiania faktur, choćby darmowy lub z jednej ze stron oferujących takie usługi: iFirma.pl, wFirma.pl, inFakt.pl i podobne.
O ile na samym początku działalności biuro projektowania wnętrz nie musi mieć kasy fiskalnej, o tyle już po kilku miesiącach świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, może się okazać to niezbędne (wystarczy przekroczyć próg 20 000 zł przychodu, liczonego proporcjonalnie na rok). Koszt zakupu kasy fiskalnej to około 1100-1200 zł, ale można uzyskać dofinansowanie na ten cel.
Działania marketingowe
Pierwszym krokiem prowadzącym do stworzenia strategii marketingowej nowego biura projektowania wnętrz jest określenie grupy docelowej. Aranżować można zarówno wnętrza mieszkalne, jak i biurowe czy komercyjne. Specjalizacja jest bardzo ważna, ponieważ dzięki niej można zawęzić grupę docelową, do której kierujemy usługi oraz dokładnie do niej kierować komunikaty reklamowe. Elementem działań marketingowych będzie stworzenie strony WWW architekta wnętrz. Firmowa, prosta strona kosztuje około 2000-3000 zł.
Później trzeba zacząć szukać klientów. Pomocne w tym okazuje się doświadczenie, dlatego dobrze by było, jeśli młody architekt wnętrz wcześniej zatrudnił się w większej firmie. To pomoże w zbudowaniu bazy kontaktów, jaką będzie można wykorzystać na etapie uruchamiania własnej firmy. Zbudowanie „nazwiska” czy „marki” firmy trwa i wymaga dużych nakładów pracy i środków, ale później procentuje szybkim znajdowaniem kolejnych klientów na swoje usługi.