Zasadniczo to fryzjerzy męscy zajmują się strzyżeniem brody i wąsów swoich klientów, ale za dawnych czasów takie usługi świadczył golibroda. Dziś odświeża się ten pomysł na biznes i otwiera tzw. barber shopy. Czy jest to dobra droga do sukcesu własnej działalności gospodarczej?
Salon piękności dla mężczyzn
Panowie często nie chcą przyznać się przed swoimi partnerkami, rodziną, a zwłaszcza przed kumplami do tego, że dbają o siebie, swoje ciało i włosy. Powoli zaczyna się to zmieniać, dlatego swoiste salony piękności dla mężczyzn zaczynają mieć swoją rację bytu. Dotychczas musieli oni korzystać z usług damskich kosmetyczek czy fryzjerek. Barber shop wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom i znakomicie wpisuje się w bieżące trendy rynkowe. Z tego względu będzie to dobry pomysł na biznes, choć sprawdzi się bardziej w dużym, nowoczesnym mieście, niż w małej miejscowości.
Potencjalnymi klientami barber shop`u będą młodzi, pewni siebie mężczyźni, którzy chcą zadbać we wszechstronny sposób o swój wizerunek. Jest to miejsce nawiązujące do dawnej tradycji golenia mężczyzn przez wykwalifikowanych golibrodów przy użyciu tradycyjnej brzytwy. Dziś istnieją już elektryczne maszynki, które są znacznie bardziej bezpieczne od brzytwy, ale klient może zażyczyć sobie ogolenia w tradycyjny sposób.
W Polsce barber shopy to prawdziwa nowość, ale w wielu zakątkach świata istnieją salony piękności dedykowane mężczyznom. Warto zastanowić się nad możliwością zajęcia takiej luki - niszy rynkowej na polskim rynku.
Zakres usług
Dobry barber shop powinien mieć w swojej ofercie nie tylko usługi w zakresie strzyżenia i golenia brody, ale i pielęgnacji zarostu czy też klasycznego fryzjerstwa. Oprócz tego w salonie można świadczyć usługi masażu głowy i twarzy, sprzedawać kosmetyki do pielęgnacji skóry i brody, czy też po prostu zrelaksować się, popijając kawę, herbatę, wodę, a niekiedy nawet mocne alkohole. Wszystko zależy od formuły i posiadanych pozwoleń przez barber shop. Dzięki temu miejsce to może przekształcić się w prawdziwy, męski klub dla nowoczesnych dżentelmenów, z sentymentem do tradycji.
Personel
Najważniejszą rolę w budowaniu barber shopu i jego renomy odgrywa profesjonalny barber. Barberem może zostać doświadczony fryzjer, który zapisze się na kilkumiesięczne szkolenie. W Polsce jak na razie brakuje odpowiednich specjalistów - golibrodów, ale organizowane w całym kraju szkolenia mogą to zmienić, zwłaszcza że trend popularności barber shop`ów jest mocno zarysowany.
Koszty inwestycji
Prosty, niewielki salon piękności dla mężczyzn, powszechnie nazywany już barber shop`em da się otworzyć za około 20 tys. zł. Można oczywiście zainwestować wielokrotnie więcej, ale minimalnie wystarczy właśnie tyle. Trzeba wynająć lokal, najlepiej po salonie fryzjerskim, salonie masażu czy innym, podobnym punkcie usługowym, gdzie od razu będziemy mieli dostęp do wody i stworzone właściwe warunki sanitarne. Musimy zainwestować w wygodny fotel fryzjerski do strzyżenia, myjki, kosmetyki i lustra.
Miesięczny koszt prowadzenia działalności na początek z jednym barberem oraz obsługą pomocniczą zamknie się w przedziale 6-8 tys. zł, ale jeśli salon się powiększy o kolejne stanowiska, koszty również wzrosną - do co najmniej 10 tys. zł miesięcznie.
Aby prowadzić barber shop trzeba uzyskać zgodę SANEPIDu, odbyć szkolenia BHP i zapewnić pracownikom szkolenia wstępne.
Jak się promować?
Barber shop to specyficzny rodzaj biznesu, który nie będzie podlegał klasycznym chwytom marketingowym. Dla jego promocji najlepiej sprawdzą się media społecznościowe i marketing szeptany. Można samemu zaangażować się w takie działania, albo zlecić je wyspecjalizowanej firmie. Koszt takiej usługi to miesięcznie około 1000 zł na początek.
O ile w Polsce barbering, czyli sztuka golenia brody, nie jest zbyt popularną profesją, o tyle w Anglii, w Londynie czy w wielu miejscach w Stanach Zjednoczonych, istnieją szkoły nauczające takiego zawodu.