Nie tylko spółdzielnie mogą zarządzać znajdującymi się w ich zasobach nieruchomościami. Mogą tego dokonywać również wyspecjalizowane firmy zarządcze. Jak zająć się taką dziedziną działalności i jak założyć firmę zarządzającą nieruchomościami?
Zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i komercyjnymi
Firma zarządzająca nieruchomościami może świadczyć usługi uniwersalne, kierowane do różnych grup odbiorców, m.in. do klientów prywatnych, jak i do firm. W efekcie może zarządzać blokami mieszkalnymi, osiedlem domów jednorodzinnych czy szeregówek, jak i nieruchomościami komercyjnymi. W jej gestii leży między innymi:
- pobieranie czynszu od mieszkańców,
- zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom nieruchomości,
- zapewnienie właściwej eksploatacji budynku,
- utrzymanie budynku w należytym stanie technicznym i czystości,
- przeprowadzanie niezbędnych robót lub ich zlecanie firmom zewnętrznym,
- administrowanie nieruchomością, w tym wybór dostawcy energii cieplnej i wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości, utrzymanie terenów zielonych wokół budynków.
Dokładny zakres usług świadczonych klientom przez firmę zarządzającą nieruchomościami powinien wynikać z pisemnej umowy zawartej pomiędzy stronami - firmą zarządczą oraz właścicielem nieruchomości czy wspólnotą mieszkaniową.
Uwaga!
Umowa o zarządzanie nieruchomościami musi być stworzona w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
Formalności przy zakładaniu firmy
Chcąc zostać formalnym zarządcą nieruchomości i prowadzić firmę zajmującą się taką dziedziną działalności, wystarczy zarejestrować przedsiębiorstwo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub w formie spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jedynym ograniczeniem w zakresie doboru formy prawnej prowadzenia firmy tego typu jest wykluczenie spółki partnerskiej.
W zgłoszeniu rejestracyjnym dla firmy zarządzającej podstawowym kodem PKD (Polskim Kodem Działalności) jest kod 68.32.Z Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, a podklasa ta obejmuje działalność usługową związaną z utrzymaniem porządku w budynkach, włączając sprzątanie wnętrz, konserwację i drobne naprawy, usuwanie śmieci, usługi ochrony, sklasyfikowane w 81.10.Z.
Od 2013 roku zarządzanie nieruchomościami nie wymaga posiadania przez przedsiębiorcę specjalistycznego wykształcenia, choć oczywiście jest ono pożądane i doceniane przez klientów.
Warunkiem formalnym stawianym firmom zarządzającym nieruchomościami, jest wykupienie ubezpieczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej za szkody, jakie mogą powstać w wyniku nieprawidłowego wykonywania przez zarządcę powierzonych mu obowiązków. Na przykład w PZU składka roczna na takie ubezpieczenie wynosi od 331 zł na rok. Ubezpieczenie jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2013 r. Suma gwarancyjna wynosi w nim od 50 tys. do 1,5 mln euro.
Zasadniczo osoba prowadząca działalność gospodarczą, zamierzająca dokonywać sprzedaży towarów i usług objętych opodatkowaniem VAT, musi najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie danej sprzedaży złożyć we właściwym urzędzie skarbowym formularz VAT-R.
Firma musi także dokonać zgłoszenia do ZUS i opłacać odpowiednie składki - przede wszystkim za przedsiębiorcę, jako osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą oraz składki za pracowników, jeśli będą zatrudnieni.
Wybór formy opodatkowania
Obowiązkiem osoby prowadzącej firmę zarządzającą nieruchomościami będzie jej opodatkowanie i odprowadzanie do urzędu skarbowego podatku dochodowego. Można wybrać przy tym skalę podatkową - 18 i 32 proc. kwoty dochodu, podatek liniowy - 19 proc. od dochodu lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dla którego właściwą stawką będzie 17 proc. kwoty przychodu.
Wydatki na start
Prowadzenie firmy zarządzającej nieruchomościami wymaga otwarcia biura, a lokal wynajęty do tego celu powinien spełniać warunki sanitarne, przeciwpożarowe i z zakresu prawa budowlanego. Wystarczy niewielki lokal, niekoniecznie w centrum miasta, w którym będzie można przyjmować klientów i przechowywać dokumenty związane z pracą zarządcy.
Jego wyposażenie powinny stanowić:
- biurko,
- krzesła,
- stół,
- regały na dokumenty,
- szafki na dokumenty,
- sprzęt komputerowy wraz z drukarką, faksem czy skanerem,
- niewielkie zaplecze socjalne - stolik, krzesła, czajnik, mikrofalówka, lodówka.
Koszty wyposażenia biura można zamknąć w kilku czy kilkunastu tysiącach złotych, w zależności od wybranych mebli czy też stopnia zaawansowania sprzętu komputerowego.