
Zapotrzebowanie na usługi pocztowe pomimo rozwoju m.in. firm kurierskich, wcale nie ustaje, co wyraźnie widać po kolejkach, jakie tworzą się w urzędach pocztowych i w agencjach. Dlatego warto rozważyć możliwość założenia własnej agencji pocztowej. Jakie wymagania trzeba przy tym spełnić?
Perspektywy rozwoju i zdobywania klientów
W zasadzie większość dorosłych korzysta z różną częstotliwością z usług pocztowych. Odbieramy i wysyłamy listy, paczki czy przekazy, jak i korzystamy z możliwości opłacania rachunków na poczcie. Jeśli widzimy, że w miejscu, w którym mieszkamy, na lokalnej poczcie są cały czas kolejki, niewykluczone, że właśnie znaleźliśmy właściwe miejsce na założenie agencji pocztowej. Można zdecydować się na założenie agencji pocztowej niezależnie od tego, jakie mamy wykształcenie i czy posiadamy lokal własny czy chcemy go wynająć.
Nawiązanie kontaktu z Pocztą Polską
Podstawowym krokiem, jaki musi wykonać osoba chcąca założyć agencję pocztową, jest nawiązanie kontaktu z Pocztą Polską S.A. Agentem pocztowym, zgodnie z polityką przyjętą przez PP SA, może być każdy przedsiębiorca, tj. osoba fizyczna lub osoba prawna, która zobowiązuje się w ramach umowy agencyjnej do zawierania umów na świadczenie usług w imieniu Poczty Polskiej S.A. Nie wyklucza to jednocześnie, aby w agencji pocztowej prowadzić dodatkową działalność gospodarczą, np. sprzedawać prasę, książki czy inne, zwykle drobne przedmioty.
Oczekiwania poczty
Kandydat na agenta pocztowego powinien:
- wykazać gotowość do założenia działalności gospodarczej lub już ją zarejestrować,
- dysponować lokalem, w którym będzie prowadzona agencja pocztowa,
- mieć podstawową znajomość obsługi komputera,
- być osobą sumienną i zdyscyplinowaną.
Lokal, w którym ma być prowadzona agencja pocztowa, nie musi być własnością agenta, ale może. Podstawą nawiązania współpracy pomiędzy przedsiębiorcą a Pocztą Polską SA będzie podpisanie umowy agencyjnej, której wszystkie postanowienia opierają się na przepisach Kodeksu cywilnego. Umowa powinna być zgodna także ze wzorcem umowy funkcjonującym w Poczcie Polskiej SA. Określić musi ona:
- zakres usług, jakie będą świadczone w agencji pocztowej,
- godziny pracy agencji,
- wykaz wyposażenia,
- sposób rozliczeń i stawki prowizji dla agenta.
Swoim agentom Poczta oferuje pełen program szkoleń, oprogramowanie, sprzęt eksploatacyjny niezbędny do realizacji usług pocztowych, druki i materiały drukowane, elementy wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz pełne wsparcie marketingowe.
Wynagrodzenie dla agenta pocztowego zależne jest od zakresu wykonywanych usług, czasu pracy i innych uwarunkowań. Zazwyczaj ma formę kwoty gwarantowanej lub prowizji w wysokości od 7 do 20 proc. Poczta Polska S.A. gwarantuje Agentowi pocztowemu stałą kwotę miesięcznego wynagrodzenia.