Projektanci w największych domach mody takich jak Chanel, Giorgio Armani, Dolce & Gabbana czy Versace, zarabiają miliony na swoich projektach. Każda sztuka odzieży sygnowana nazwiskiem projektanta osiąga zawrotną cenę.
Osoby ze zdolnościami projektowymi lub takie, które mają dobry pomysł na otwarcie własnego butiku odzieżowego, mogą pokusić się o stworzenie marki odzieżowej. Nie można rzecz jasna liczyć na to, że zdolna będzie ona do konkurowania z wielkimi nazwiskami z branży modowej, ale jeśli wszystko pójdzie po myśli właścicieli, będzie można na niej zarabiać w długiej perspektywie czasu.
Zacznijmy od pomysłu
Najważniejszym etapem budowania strategii biznesowej dla własnej marki odzieżowej jest wymyślenie dobrego pomysłu na taki biznes modowy. Na rynku nie brakuje ubrań dla pań, panów, dla dzieci, kobiet ciężarnych, nastolatków, czy skate`ów. To tylko jedne z licznych grup odbiorców odzieży. Generalnie trudno nowym, indywidualnym markom odzieżowym przebić się na konkurencyjnym rynku, dlatego dobrym pomysłem jest wybranie niszowej grupy docelowych klientów. Ubieranie na przykład wyłącznie dzieci, albo zbudowanie marki ubrań dla mam i ich córek to jedne z lepszych pomysłów na wyróżnienie się w branży. Jeśli to się uda, przyjdzie czas na rozbudowę asortymentu i zaoferowanie go większej grupie odbiorców.
Budowanie biznesu modowego wyłącznie na chwilowym kaprysie, podpartym entuzjazmem własnym i najbliższego otoczenia, nie jest najlepszym pomysłem. Szybko może się bowiem okazać, że zainwestowane w niego środki okażą się bezpowrotnie stracone, ponieważ na przykład nie podołamy konkurencji.
Najlepiej wymyślić pomysł na biznes modowy, a następnie przeprowadzić analizę konkurencji oraz swoich własnych silnych i słabych stron. Można sięgnąć po analizę SWOT, opierającą się na wskazaniu szans i zagrożeń dla potencjalnego przedsiębiorstwa, oraz jego atutów i słabości. Bardzo ważnym etapem planowania będzie stworzenie koncepcji oraz oszacowanie kosztów, jakie wiążą się z jej wdrożeniem. Rozeznanie w cenach materiałów, maszyn do szycia, czy elementów wykończeniowych jest przy tym koniecznością i warto poświęcić na to swój czas.
Testy konsumenckie
To, że nasz pomysł wydaje nam się doskonały, jeszcze nie jest gwarantem sukcesu. Najlepiej dokonać testów konsumenckich, aby przekonać się o tym w praktyce. W ramach testu możemy uszyć kilka sztuk odzieży, którą planujemy sprzedawać pod własną marką odzieżową i pokazać ją swoim znajomym i osobom zupełnie postronnym. Niekoniecznie komuś innemu oprócz nas może spodobać się nasz produkt. Testy konsumenckie są dobrą drogą do sprawdzenia, czy pomysł na biznes w ramach własnej marki odzieżowej ma rację bytu. Taki test przed wykonaniem kosztochłonnej inwestycji to racjonalna droga postępowania dla każdego biznesmena.
Rozpoczęcie działalności
Przejście od koncepcji do działania wiąże się z koniecznością dokonania inwestycji, ale po szeregu analiz i testach ryzyko braku pożądanych efektów będzie znacznie zredukowane. Trzeba kupić maszyny do szycia, materiały, igły i nici, wszelkie akcesoria krawieckie, jak również zatrudnić osoby szyjące. Znacznie łatwiej jest, jeśli osoba zakładająca własną markę odzieżową sama projektuje i szyje ubrania lub ma takie umiejętności manualne, które można rozwijać. Na początek nie musi wówczas ponosić kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników.
Na początek tworzy się prototypy ubrań, jakie chcemy sprzedawać i wystawia się je np. na Facebooku czy Instagramie. Jeśli znajdą się chętni do ich zakupu to sygnał, że podążamy w dobrą stronę. Nie warto od razu szyć całej kolekcji ubrań w różnych rozmiarach, ponieważ może się okazać, że istnieje tylko wąska grupa odbiorców. Lepiej uszyć za mało, niż za dużo, choć na początek trzeba z czymś wystartować. Kiedy zaczynamy ponosić pierwsze koszty i uzyskujemy przychody, konieczne jest otwarcie własnej działalności gospodarczej i jej zarejestrowanie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Koszty początkowe działalności opierać się będą na:
- wynajmie lokalu - można zbudować niewielką pracownię np. w piwnicy swojego domu jednorodzinnego, dzięki czemu zmniejszą się koszty początkowe działalności, albo wynająć tani lokal za około 600-800 zł miesięcznie plus media,
- zakupie maszyn do szycia - dobra maszyna marki Singer kosztuje około 900-1000 zł, ale już za 300-500 zł można kupić maszynę Łucznik, która na początek będzie wystarczająca,
- materiały - trudno tu szacować koszty nabycia, ponieważ wszystko zależy od rodzaju i jakości tkanin lub dzianin,
- akcesoria krawieckie - nici, igły, nożyczki itp. - na to należy przeznaczyć kolejne 200-250 zł,
- nazwa i logo - najlepiej zlecić wykonanie profesjonalnej agencji marketingowej; za nazwę należy zapłacić około 800-1000 zł w małej agencji, a za logo od 100 zł przy zleceniu wykonania freelancerowi, do nawet ponad 5000 zł przy pracy agencyjnej.
Jeśli działalność firmy odzieżowej pod własną marką się rozwinie, będzie można poszukać szwalni, która zajmie się szyciem projektów, jakie sami wykonamy. Outsourcing usług krawieckich może być dobrym rozwiązaniem, ale jeśli mamy wielu klientów i seryjne projekty.