
Tatuaż to trwała ozdoba ciała. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało kto miał tatuaże. Teraz przeżywają one swój renesans i są jednym z elementów sztuki współczesnej popkultury. Dlatego otwarcie salonu tatuażu może być dobrym pomysłem.
Kto może zostać tatuażystą?
Nie ma formalnych, prawnych ograniczeń w zakresie dostępu do zawodu tatuażysty, ale żeby go wykonywać trzeba mieć określone umiejętności i talenty artystyczne. Zdolności plastyczne przy projektowaniu i robieniu zachwycających tatuaży bez wątpienia się przydają. Później wystarczy zrobić kurs tatuażysty i podszkolić się w renomowanym salonie tatuażu, gdzie można zdobyć wiedzę praktyczną, aby móc założyć taką firmę samodzielnie. Na przykład Akademia Warszawa Tattoo organizuje szkolenia tatuażu dla chętnych osób w cenie 4000 zł za 80-godzinny kurs.
Alternatywą jest zatrudnienie tatuażystów z kwalifikacjami i doświadczeniem, ale zawsze będzie wiązało się to z koniecznością poniesienia wyższych kosztów działalności gospodarczej.
Analiza konkurencji
Jak przy każdym biznesie, także w trakcie planowania inwestycji we własną działalność gospodarczą w formie salonu tatuażu, trzeba dokonać analizy konkurencji na rynku. Warto sprawdzić, czy w danym mieście są już takie salony i jak funkcjonują. W dużych miastach istnienie nawet kilku firm oferujących tatuowanie nie będzie problemem, ale w mniejszych konkurencja może być zbyt silna. Należy przeanalizować, jak radzą sobie inni, jakie tatuaże wykonują, czy cieszy się zainteresowaniem klientów i w jakiej są cenie. To pozwoli na zrobienie biznes planu przedsięwzięcia i ocenę, czy ostatecznie taka inwestycja będzie opłacalna dla przedsiębiorcy.
Otwarcie działalności
Salon tatuażu wymaga rejestracji w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). W tym celu trzeba wypełnić wniosek CEIDG-1 i złożyć go online bądź w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. To dokument, który jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem firmy do urzędu skarbowego oraz ZUS. Po rejestracji, w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności będzie trzeba złożyć w ZUS druk ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
Jeśli salon tatuażu ma być czynnym płatnikiem podatku VAT, będzie trzeba złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów/ świadczenia usług objętych VAT. Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności w formie salonu tatuażu konieczne jest uzyskanie zgody od Sanepidu.
Lokal i wyposażenie
Studio tatuażu właściwie może znaleźć się w dowolnej lokalizacji. Jeśli będziemy mieć renomę, klienci zaczną do nas zjeżdżać z całej Polski. Na początek jednak potrzebna jest dobra reklama i zlokalizowanie salonu w jak najlepszym miejscu, gdzie możemy zdobyć potencjalnych klientów - np. w centrum miasta. W lokalu musi znaleźć się miejsce na recepcję i poczekalnię, salę do tatuowania, a także węzeł sanitarny i miejsce do przechowywania i sterylizowania sprzętu.
Lokal na salon tatuażu musi spełniać wymagania sanitarne, które są określone dosyć szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej.
Studio tatuażu musi być wyposażone w specyficzne meble i sprzęt. Dla tatuażystów potrzebne będą niskie stołki, a dla klientów leżanki i fotele. Do tego musimy mieć regały i stoły do projektowania tatuaży. Sam sprzęt dla tatuażysty to wydatek rzędu około 2 tys. zł. Do tego trzeba dokupić igły, zasilacze, dobre farby, środki dezynfekujące i tym podobne, co kosztuje około 1000 zł.
Ile można zarobić?
Ceny w salonach tatuażu są zróżnicowane. Najprostsze, małe tatuaże można zrobić już za 100 zł, ale są i takie, które kosztują po kilka tysięcy złotych. Średni koszt tatuaży w Polsce według badania Grupy IQS wynosi 346 zł. Jeśli wykonywalibyśmy 5 tatuaży dziennie i 100 w miesiącu, przychód salonu wyniósłby 34 600 zł. To całkiem niezły wynik, który uzasadnia zainwestowanie w profesjonalny salon tatuażu, dobry sprzęt i kursy.