Różne badania wskazują, że nawet 80 proc. kobiet i ponad 20 proc. mężczyzn jest niezadowolonych z wyglądu swojego ciała. Część z nich na pewno chętnie by coś w sobie zmieniło - powiększyło biust czy pośladki, odessało tłuszcz z okolicy brzucha, wyprostowało skrzywiony nos czy skorygowało odstające uszy.
Operacje plastyczne stają się coraz bardziej powszechne, ale i popularnością zaczynają się cieszyć w Polsce różnorodne zabiegi z zakresu medycyny estetycznej, które w wielu przypadkach wiążą się z mniejszym ryzykiem powikłań i nie są tak inwazyjne, jak na przykład operacje chirurgii plastycznej. Dlatego warto rozważyć założenie biznesu w postaci własnego gabinetu medycyny estetycznej.
Wymogi formalne
Gabinetu medycyny estetycznej nie można otworzyć w dowolnym miejscu i nie każdy może tego dokonać. Istnieją konkretne wymogi formalno-prawne, które trzeba spełnić, aby móc legalnie prowadzić taki gabinet. Wszystkie zostały wskazane w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Akty te regulują w sposób jednoznaczny zasady prowadzenia oraz wymogi sanitarne dla działalności leczniczej.
Pomieszczenia gabinetu medycyny estetycznej, który wykonuje działalność leczniczą, powinny być zlokalizowane w samodzielnym budynku lub zespole budynków. Mogą one znajdować się w innym budynku, o ile zostały całkowicie wyodrębnione.
Działalność gospodarcza gabinetu medycyny estetycznej powinna być zarejestrowana w urzędzie gminy lub urzędzie miasta. Przed uruchomieniem gabinetu konieczne będzie także odebranie pozytywnej opinii Sanepidu o lokalu wynajętym lub kupionym na potrzeby prowadzenia gabinety medycyny estetycznej.
Formalnością, którą można, ale nie trzeba dopełniać, jest wnioskowanie do Narodowego Funduszu Zdrowia o refundację choć części oferowanych zabiegów w nowo otwartym gabinecie medycyny estetycznej.
Jaki lokal?
Budynek czy zespół budynków, w którym chcemy założyć gabinet medycyny estetycznej, powinien posiadać kilka wydzielonych pomieszczeń:
- szatnie i poczekalnie,
- pomieszczenie do świadczenia usług,
- pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla personelu medycznego i pacjentów,
- miejsce do przechowywania środków czystości,
- miejsce do magazynowania preparatów kosmetycznych,
- miejsce do składowania odpadów,
- miejsce do przechowywania czystej i brudnej bielizny,
- gabinety lekarskie,
- sale ambulatoryjnych zabiegów,
- sale operacyjne.
W pomieszczeniach zabiegowych i kosmetycznych muszą być zainstalowane sanitariaty - umywalki, toalety oraz łazienki z natryskiem.
Zatrudnienie kadry pracowniczej
Nawet będąc lekarzem, nie da się prowadzić gabinetu medycyny estetycznej w pojedynkę. Należy zatrudnić recepcjonistkę, która będzie umawiała pacjentów na zabiegi i konsultacje, a także kadrę lekarską i pielęgniarską. Profesjonalna kadra pracownicza decyduje o sukcesie gabinetu.
Wyposażenie
Wysokie koszty w otwarciu działalności gospodarczej w formie gabinetu medycyny estetycznej pochłonąć mogą wydatki związane z wyposażeniem oraz zaopatrzeniem w produkty lecznicze, medykamenty i kosmetyki. Trudno je oszacować, ponieważ wszystko zależy od typu oferowanych zabiegów.
Taniej pod sprawdzoną marką
Koszty otwarcia gabinetu medycyny estetycznej można ograniczyć, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na działanie pod czyjąś, sprawdzoną już marką, w formie umowy franczyzowej. Przykładem franczyzy w tej branży jest firma Beauty Medica - gabinety medycyny estetycznej i laseroterapii. Sieć wymaga pakietu startowego w wysokości od 50 tys. zł netto oraz posiadania kapitału na remont lub dostosowanie lokalu. Nie pobiera opłat wstępnych i bieżących, ale jedną stałą opłatę w wysokości 1000 zł netto miesięcznie na marketing i promocję. Innym systemem jest Klinika La Perla czy SkinClinic.