Dietetyka jest dziedziną wiedzy dotyczącą zasad prawidłowego żywienia. Przydaje się nie tyko w trakcie odchudzania się, ale i leczenia otyłości, cukrzycy czy nadciśnienia. Z uwagi na fakt, że polskie społeczeństwo coraz bardziej tyje, a nadwaga nawet wśród najmłodszych zaczyna być poważną plagą, otwarcie profesjonalnego gabinetu dietetycznego może być dobrym pomysłem na biznes.
Wymagane wykształcenie
Właściciel gabinetu dietetycznego nie musi posiadać wykształcenia z zakresu dietetyki, ale w takim wypadku ponosi wysokie koszty rekrutacji i zatrudnienia wykwalifikowanego personelu. Najłatwiej jest, jeśli taki gabinet zakłada osoba, która posiada lub w najbliższej przyszłości będzie mieć profilowe wykształcenie.
Dietetyk jest zawodem medycznym, określanym mianem specjalisty ds. żywienia. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2011 roku w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami, wyznacza podstawowe zasady nabywania kwalifikacji w tej profesji. Można je uzyskać w toku kształcenia na uczelni wyższej. Kandydat musi ukończyć studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku dietetyka i uzyskać następnie tytuł licencjata lub magistra.
Ukończenie szkoły policealnej na kierunku specjalista ds. dietetyki daje jedynie kompetencje niższego stopnia. Taka osoba może być zatrudniona w gabinecie dietetycznym, ale nie jako główny dietetyk, a jego asystent.
Dietetyk powinien mieć odpowiednie kompetencje do pomagania pacjentom z różnymi potrzebami i chorobami w kwestii doboru właściwego programu żywienia, dostarczającego organizmowi odpowiednią kompozycję składników odżywczych. Dietetyk zajmuje się wywiadem z pacjentami, mierzy i określa strukturę ich ciała. Prowadzi podstawowe badania, m.in. ciśnienia i ocenia stan zdrowia oraz nawyki żywieniowe danej osoby. Na tej podstawie może określić dietę dostosowaną do kondycji pacjenta.
Wymagania formalne
Przy zakładaniu gabinetu dietetycznego nie trzeba pozyskiwać żadnych zezwoleń i koncesji. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, za pomocą wniosku CEIDG-1. Wniosek o wpis do ewidencji nie pociąga żadnych dodatkowych kosztów po stronie przedsiębiorcy.
Lokalizacja i wyposażenie gabinetu
Ważne jest, aby gabinet był estetyczny i budził zaufanie potencjalnych pacjentów. Dobrze by było, aby znalazł się w miejscu, do którego łatwo dotrzeć. Powinien mieć własny parking, co byłoby jego dodatkową zaletą. Bardzo dobrze prosperują gabinety dietetyczne zlokalizowane w niepublicznych ośrodkach ochrony zdrowia, centrach sportu i rekreacji, a nawet w ośrodkach SPA.
Lokal wynajęty na potrzeby prowadzenia takiej działalności powinien składać się z:
- poczekalni dla klientów,
- gabinetu właściwego,
- toalety dla personelu i pacjentów,
- pokoju socjalnego dla personelu.
Lokal pomalowany musi być na jasne, pastelowe barwy, które nie będą nikogo przytłaczać i wywołają naturalne poczucie bezpieczeństwa.
Koszty podstawowego remontu lokalu z węzłem sanitarnym i jego wyposażenia w biurka, regały, ladę recepcyjną, krzesła, wygodne fotele i kanapy, to około 15 tys. zł, przy minimalnych pracach remontowych. Jeśli oprócz malowania czy ułożenia paneli podłogowych w gabinecie trzeba przeprowadzić generalne prace remontowe, koszty inwestycji diametralnie wzrosną. Wynajęcie lokalu na potrzeby gabinetu dietetycznego to koszt około 2 tys. zł miesięcznie plus wydatki na media: prąd, wodę, telefon i internet.
Obowiązkowo gabinet musi być wyposażony w podstawowy sprzęt do pomiaru ciała pacjentów. Sprzęt pomiarowy to między innymi precyzyjna waga, wzrostomierz czy miarka obwodów. Na profesjonalną wagę wydamy od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Na początku można jednak kupić wagę za około 1000 zł. Będzie to tani sprzęt, ale solidnej marki. Później będzie można pomyśleć o zakupie lepszego sprzętu pomiarowego.
Marketing gabinetu dietetycznego
Gabinety dietetyczne w dużych miastach mają dużą konkurencję w branży, dlatego nasz musi się czymś wyróżniać. Na pewno podstawą dla jego marketingu jest dobra strona internetowa. Jej stworzenie przez profesjonalną agencję będzie kosztowało od 1,5-2 tys. zł wzwyż. Na reklamę w początkowej fazie działalności trzeba przeznaczyć nawet 2 tys. zł miesięcznie. Takie kosztach zostaną przeznaczone na promocyjne karnety na wizyty w gabinecie, działania w sieci, w tym głównie w mediach społecznościowych.
Na stronie internetowej dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie skróconego cennika usług gabinetu. Wtedy potencjalny klient od razu wie, ile będzie musiał zapłacić za pierwszą konsultację i kolejne wizyty. Łatwiej będzie go wówczas pozyskać.