W Chinach picie herbaty jest tradycyjnym rytuałem, a herbaciarnie miejscami spotkań biznesowych i towarzyskich. W Polsce herbata jest napojem powszechnie lubianym, ale nie wiąże się z nią żaden obyczaj. Można to jednak zmienić i zaszczepić w Polsce tradycyjny, chiński obyczaj parzenia herbaty. Skoro w naszym kraju tak dobrze swego czasu przyjęły się kawiarnie, piwiarnie czy pijalnie czekolady, to dlaczego by miała się nie przyjąć herbaciarnia. Jak ją otworzyć?
Herbaciarnia jako modny lokal
Picie herbaty nie jest dla Polaków niczym nadzwyczajnym, a jednak lubujemy się w różnego typu zwyczajach z Zachodu. Dlatego zatem można by pomyśleć o tym, aby otworzyć w Polsce herbaciarnie na wzór lokalów w Chinach. Istnieje wiele odmian herbat, które parzy się w określony sposób. Smakosze potrafią wydać sporo, aby napić się ulubionego napoju. Lokal, w którym będą mogli to zrobić może być doskonałym pomysłem na biznes.
Aby rozpocząć działalność w formie herbaciarni najpierw trzeba znaleźć odpowiedni lokal w dobrej lokalizacji. Galeria handlowa, reprezentatywna ulica miasta lub dzielnica biznesowa to odpowiednie miejsca do tego celu. Niestety, za lokalizację trzeba słono zapłacić. Nawet kilkanaście tysięcy złotych za niewielki lokal z zapleczem sanitarnym, dostosowany do potrzeb prowadzenia takiej działalności.
Herbaciarnię można połączyć ze sprzedażą ciast domowej roboty, ciasteczek czy też herbat z różnych stron świata. W jednym miejscu klient mógłby zatem napić się herbaty i ją kupić, jeśli by mu odpowiadała.
Jednocześnie herbaciarnia może stać się modnym miejscem spotkań ludzi w różnym wieku. W zależności od przyjętego modelu biznesowego można zaoferować lokal dla klientów biznesowych, którzy przy filiżance herbaty będą omawiać kontrakty i umowy, albo na przykład miejsce dla rodzin z dziećmi lub młodych mam, z kącikiem zabaw dla najmłodszych. Takich miejsc na mapie Polski brakuje, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Asortyment herbaciarni
W lokalu takim jak herbaciarnia należy zaproponować klientom picie herbaty tradycyjnie parzonej, tzw. liściastej, na wzór herbaty pitej w Chinach. Może to być również herbata zielona, biała czy czerwona. W Polsce zdecydowana większość z nas zna herbatę czarną, granulowaną lub z torebek ekspresowych. Trudno ją jednak porównywać ze szlachetną herbatą liściastą, którą piją smakosze. Oprócz tego, w letnie, gorące dni można serwować gościom herbatę mrożoną, która będzie zdrowszą i niewątpliwie smaczniejszą alternatywą dla słodzonych, zimnych, butelkowanych napojów.
Istotne jest, aby wszystkie herbaty w herbaciarni były produktami najwyższej jakości, z gwarancją pochodzenia. Na torebkach powinno być oznaczone miejsce pakowania, np. Sri Lanka lub znak Lwa Cejlońskiego. Dobre herbaty pakowane są podwójnie, z zewnątrz ofoliowane, a wewnątrz zamknięte hermetycznie w puszkach czy w woreczkach. Wtedy dopiero można oferować klientom przywilej delektowania się oryginalną cejlońską herbatą, która uważana jest za najlepszą na świecie.
Atuty biznesu
Niska konkurencja w niszowym biznesie, jakim jest prowadzenie herbaciarni to atut takiej działalności. Barierę wejścia stanowi stosunkowo drogie wynajęcie odpowiedniego lokalu, jego wyposażenie w stoliki do serwowania herbaty i wygodne pufy, ladę, czy regał na herbaty oraz zaplecze kuchenne. Poza tym dużo środków należy przeznaczyć na zatowarowanie herbaciarni, w której jednocześnie będzie sprzedawana oryginalna herbata. Targetem klientów, do którego jest kierowana oferta prawdziwej herbaciarni, są osoby smakujące herbatę, które przedkładają jakość herbaty, nad jej ceną.
Koszty inwestycji
Największym kosztem wstępnym inwestycji jest wynajęcie lokalu, jego zaadaptowanie i oryginalne zaaranżowanie. Można powiesić na ścianach duże wachlarze, obrazy z wizerunkami gejsz czy też kaligrafią liter chińskich. Zakup wyposażenia, m.in. wyważarki do naczyń, czajniczki do herbaty, zestawy do zielonej herbaty Matcha, puszki do przechowywania herbaty czy zestawy do parzenia to obok samych herbat, największe koszty wstępne. Cała inwestycja pociągnie za sobą wydatki rzędu 60-70 tys. zł.