Pizza jest jednym z najczęstszych wyborów Polaków. Z czego to wynika? Prosta, tania, smaczna i każdy może skomponować ja według własnego gustu.
Jak wygląda sytuacja koniunkturalna w branży gastronomicznej w sektorze casual w którym się państwo plasują?
Stabilnie, nie obserwujemy już jakiś drastycznych spadków tak jak miało to miejsce rok temu. Nowe restauracje powstają i zamykają się nic się tu nie zmienia. Na rynku utrzymują się marki dbające o wizerunek czyli dbające o klienta.
Polacy zmieniają swoje nawyki, pomimo, nie oszukujmy się nie największych portfeli, chętnie wychodzą do restauracji, są też coraz bardziej świadomymi i wymagającymi klientami.
Jak przyciągają Państwo klientów?
Często są to klienci naszych restauracji, czasami osoby poszukującego konkretnego pomysłu na własny biznes franczyzowy. Podczas rozmów nie zakłamujemy faktów, nie mówimy że to łatwa praca nie obciążona stresem itd. że inwestycja jest nieduża itd.. Kawa na ławę, jeśli ktoś wybiera tą branżę musi liczyć się ze związanymi z nią obciążeniami, a jest ich niemało. Oczywiście są dobre strony tego biznesu, ale za nim do nich dojedziemy przedstawiamy te które sprawiają najwięcej trudności. Myślę że wygrywamy szczerością.
Powszechne wśród sieci pizzerii staje się odchodzenie od sprzedaży wyłącznie pizzy. Czy to taka strategia dotyczy również Fabryki Pizzy?
Nie jesteśmy typową pizzeria a restauracją włoską, w naszej ofercie jest oczywiście pizza ale poza nią mamy duży wybór makaronów, gnocchi, rissotta, sałatki, przystawki i oczywiście desery. Nasza karta zmienia się raz w roku, wprowadzamy nowe surowce. Poza tym raz na 2 miesiące zmieniamy nasze menu sezonowe, które składa się zazwyczaj z trzech, czterech dań
Jakie są warunki przystąpienia do współpracy franczyzowej? Jaki trzeba posiadać kapitał, żeby zacząć współpracę?
Pierwszy warunek to kapitał, należy dysponować kwotą około 350tys netto. Inwestycja oczywiście morze być zasilana kredytem lub leasingiem.
Na rozmowach handlowych następuje ocena, potencjalny partner ocenia nas, a my jego. Umowa trwa min 5 lat - to ważne jak ta współpraca będzie przebiegać i czy obie strony są zgodne co do założeń podstawowych współpracy, choćby takich jak utrzymanie jakości na lokalach zaczynając na produkcie kończąc na stroju kelnerki. Zdążyło nam się po takich rozmowach przerwać negocjacje i na wstępnym etapie ją zakończyć.
Jeśli wszystko przebiega pomyślnie, ostatnim warunkiem jest posiadanie lokalu spełniającego nasze wymogi. Jelsi pozostałe warunki są uzgodnione, służymy pomocą w wyszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji.
Jakie jest zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzobiorców ?
W ciągu miesiąca spływa kilka zapytań, nasza odpowiedź zawiera dokładny opis współpracy i warunki umowy ramowej. Inwestycja jest duża i wymaga sporego zaangażowania dlatego takie rozmowy trwają dość długo. W chwili obecnej mamy 9 funkcjonujących restauracji i 3 w trakcie realizacji.
Jakiego rodzaju pomoc w ramach współpracy franczyzowej zapewniają Państwo swojemu partnerowi?
W ramach wstępnej opłaty franczyzowej wykonujemy projekty technologiczne, wytyczne branżowe, wizualizacji sali, wskazujemy wyposażenie jakie należy kupić, przekazujemy przgotowaną bazę magazynowa sprzedażową w oparciu o system IzzyRrest do którego stosowania zobowiązane są wszystkie restauracje. Jesteśmy do dyspozycji podczas prowadzenia remontu.
Przed otwarciem lokalu szkolimy cały personel, uczestniczymy w otwarciu lokalu i jesteśmy obecni podczas pierwszych dni funkcjonowania. W pierwszym okresie działalności jesteśmy w stałym kontakcie z Partnerem 7 dni w tygodniu w godzinach funkcjonowania lokalu, później tak intensywna pomoc i kontakt nie jest konieczny.
Podczas trwania umowy opracowujemy karty menu która zmienia się raz w roku, przygotowujemy menu sezonowe (raz na 2 miesiące) w razie potrzeby doszkalamy personel, prowadzimy wspólne akcje marketingowe itp
Po jakim czasie można się spodziewać zwrotu inwestycji?
W zależności od wielkości nakładów co związane jest z wielkością lokalu i stanie w jakim on się znajduje - od 2 - 3 lat
Kim jest dla Państwa idealny Franczyzobiorca?
Mogłabym wymieniać nazwiska:) nasi partnerzy to ludzie zakochani w kuchni włoskiej, kiedyś laicy gastronomiczni dzisiaj coraz bardziej świadomi tej branży restauratorzy. Znajdziecie wśród nich min. nauczycielkę, byłych managerów restauracji, bankowca, urzędnika państwowego itd...Czasami się nie zgadzamy, czasami ostro dyskutujemy, najtrudniej jest w tym biznesie przyjąć stanowisko Franczyzodawcy, które jest ostatecznie decydujące, nie trudno się domyśleć że ile głosów tyle zdań. Wszyscy kiedyś wybrali "Fabrykę" bo polubili ją jako lokal w którym lubią spędzać czas, dlatego teraz ich lokale przyciągają ludzi jedzeniem, atmosfera, obsługą. Mamy nadzieję że nasi przyszli partnerzy będą równie zaangażowani.
Jak scharakteryzowalibyście Państwo target Fabryki Pizzy?
Jest bardzo szeroki - z racji przystępnych cen i naszej oferty naszymi klientami są zarówno dzieci jak i ich dziadkowie, przychodzą do nas całe rodziny, ale również dwudziestolatkowi na randki i biznesmeni na szybki lunch. Każdy kto lubi prostą smaczną kuchnie włoską znajdzie u nas coś dla siebie.
Fabryka Pizzy istnieje od 10 lat jakie mechanizmy udało się wypracować, że udaje się państwu przetrwać na rynku już tak długo?
Istniejemy od 13 lat:) Można wiele mówić i wszystko sprowadzić do dwóch wątków. Nie wolno oszczędzać na kliencie (zmniejszać porcji, stosować tanie surowce, podawać stare produkty itp.) - jakość można tylko podnosić. Drugie temat to nieustająca kontrola tego co dzieje się na restauracji, ciągłe negocjacje z dostawcami, wybieranie odpowiednich surowców, kontrolowanie gospodarki magazynowej, receptur, kosztów a nade wszystko ciągła kontrola personelu zarówno tego na sali jak i na kuchni.
Czym Państwa sieć wyróżnia się na tle innych sieci pizzerii?
Nie wiem czy się wyróżniamy, może tym że nie podajemy pizzy na grubym cieście, nie ma u nas pizzy w rozmiarze 50 cm, nasze makarony są al dente podobnie jak ryż, sami robimy sos do pizzy a ser na pizzy to mozzarella i od dawana nie ma u nas ketchupu:)
Jakie są plany rozwoju firmy?
Chcielibyśmy utrzymać to tempo rozwoju jakie mamy w tej chwili, nasz cel to 50-60 restauracji w Polsce, wszystkie prowadzone na równie dobrym poziomie jak te obecne.