W Polsce markety, hipermarkety, a zwłaszcza dyskonty, pojawiają się w miastach i miasteczkach niczym przysłowiowe grzyby po deszczu. Są wszędzie, zwiększając dostępność swojej oferty dla wszystkich potencjalnych klientów. Na dużych osiedlach zawsze znajduje się w danym mieście jeden dyskont spożywczy znanej marki, a jednak nadal wielu klientów woli kupować w sklepach osiedlowych. Mają one zwykle mniejszy asortyment produktów, ale są „pod ręką” kolokwialnie rzecz ujmując. Zawsze rano można do nich wejść w drodze do pracy, do szkoły, czy wracając ze spaceru z psem lub po odprowadzeniu dziecka do przedszkola, i zrobić niezbędne zakupy na śniadanie. Czy w dzisiejszych czasach panowania dyskontów nadal opłaca się otworzyć osiedlowy sklep spożywczy? Wiele wskazuje na to, że tak.
Nowe osiedla mieszkaniowe – najlepsza lokalizacja
Najlepszą lokalizacją dla osiedlowego sklepu spożywczego są nowo powstające bloki i osiedla mieszkalne. W takich miejscach najczęściej nie ma jeszcze w pobliżu dyskontu spożywczego i minie sporo czasu, zanim taki powstanie. Nowe osiedla mieszkaniowe są oddalone często o kilka kilometrów od centrum miasta i marketów, a mieszkańcy potrzebują zrobić na co dzień niewielkie zakupy, kupując artykuły pierwszej potrzeby. Osiedlowy sklep spożywczy może im to zapewnić. Wystarczy niewielki, 50-60 metrowy lokal na parterze bloku mieszkalnego, albo w wydzielonym boksie handlowym, aby zorganizować taki sklep. Najważniejsze, aby znajdował się w lokalizacji wygodnej dla potencjalnych klientów i był otwarty w godzinach, kiedy ci dokonują zakupów. Może być tak, że najwięcej klientów taki sklep będzie miał po godzinie 17-18, kiedy mieszkańcy osiedla wracają dopiero do domów z pracy i muszą zrobić szybkie zakupy na kolację, a nie chce im się stać w długich kolejkach w marketach. W takich przypadkach powstaje szansa na zarobek dla osiedlowego sklepu spożywczego.
Jakość świadczonych usług
Aby pomysł na biznes w postaci osiedlowego sklepu spożywczego miał szansę na sukces, właściciel powinien zadbać o to, aby ceny nie były zbyt wysokie. W tym celu więc powinien nawiązać współpracę z hurtownią spożywczą i samodzielnie zaopatrywać sklep w świeże owoce i warzywa z giełdy. Dzięki samodzielnym dostawom takich produktów do sklepu młody przedsiębiorca zaoszczędzi, bowiem nie będzie musiał płacić za dostawy ani pokrywać marżę pośrednika dowożącego warzywa i owoce.
Jakość świadczonych klientom usług w osiedlowym sklepie spożywczym powinna być wysoka. Sprzedawca powinien dobrze poznać swoich klientów, ich gusta i preferencje, aby wiedzieć, czego oczekują.
Koszty otwarcia sklepu osiedlowego
Na koszty początkowe otwarcia działalności w formie sklepu spożywczego składają się koszty:
•Koszt wynajęcia lokalu na działalność – wystarczający będzie lokal o powierzchni 50-60 mkw, a jego wynajęcie powinno na nowym osiedlu kosztować około 1200 zł miesięcznie. Do tego należy doliczyć koszty mediów – prądu i wody, co daje koszt co najmniej 300 zł miesięcznie.
•Zakup kasy fiskalnej – koszt co najmniej 800-1000 zł, jednorazowo,
•Zakup niezbędnego wyposażenia sklepu – półki, lada sklepowa, regały, lady chłodnicze, lodówki – koszt w zależności od tego, czy wyposażenie będzie nowe, czy używane – od 2-3 tys. zł do kilkunastu tysięcy zł,
•Waga – koszt rzędu 500-700 zł,
•Zakup towaru do sklepu – koszty rzędu 10-15 tys. zł na początek.
Sklep osiedlowy zarabia na marżach narzucanych na sprzedawane towary. Marża nie powinna być wyższa niż 20-35% od ceny hurtowej towaru. Średni obrót sklepu osiedlowego może sięgnąć 80 tys. zł miesięcznie, choć początkowo należy naszykować się na znacznie niższe utargi miesięczne.
Warunki lokalowe sklepu osiedlowego
Nie można otworzyć sklepu osiedlowego spożywczego w dowolnym lokalu użytkowym. Musi on spełnić warunki sanitarne, a więc posiadać instalację wodno-kanalizacyjną, spełniać wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej oraz techniczne przepisy budowlane. Sklep powinien zostać zgłoszony do odbioru przez Państwową Straż Pożarną i Państwową Inspekcję Pracy i zatwierdzony przez SANEPID. Przy zakładaniu takiej działalności konieczne będzie podpisanie umowy o wywóz śmieci.