Z dniem 1 października 2017 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę listów do wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, niezależnie od tego, czy funkcjonują, czy ich działalność jest zawieszona. Było to konieczne w związku z wprowadzaniem od 1 stycznia 2018 roku tzw. e-składki w ZUS. Na czym ona polega?
Od 1 stycznia 2018 roku zacznie obowiązywać w Polsce e-składka na ZUS, czyli jedna składka na wszystkie ubezpieczenia i fundusze, która opłacana będzie przez płatników zwykłym przelewem, na jedno, indywidualne konto bankowe.
E-składka na jedno konto bankowe
Korzystną dla płatników składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz na poszczególne fundusze zmianą od 1 stycznia 2018 roku będzie to, że sumę płatności odprowadzą na jedno, indywidualne konto bankowe. O numerze poszczególnych kont ZUS informuje listownie, a każdy płatnik musi potwierdzić odbiór takiego listu. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskają możliwość opłacania wszystkich składek pojedynczym przelewem każdego miesiąca.
Jedna składka na wiele płatności
E-składka zastąpić ma trzy albo cztery przelewy, jakich musieli dokonywać płatnicy w każdym miesiącu. Jeden przelew wystarczy, aby opłacić składki na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- Fundusz Pracy,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
Obecnie składki płatnik musi opłacać na różne numery kont i wpisywać wiele różnych danych na każdym przelewie. W efekcie, aby ZUS mógł zaksięgować i poprawnie rozliczyć dokonane wpłaty, przedsiębiorca musi podać w przelewie:
- numer rachunku bankowego (na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, albo na fundusz),
- dane identyfikacyjne płatnika - imię oraz nazwisko lub nazwa firmy, numer i seria dowodu osobistego lub paszportu, NIP, REGON, PESEL,
- okres rozliczeniowy,
- numer decyzji bądź umowy bądź tytułu wykonawczego.
Od 1 stycznia płatnikom będzie łatwiej opłacać składki na ZUS i wywiązywać się tym samym z obowiązku wobec Zakładu. Płatność realizowana będzie zwykłym przelewem, na którym płatnik wpisze wyłącznie numer rachunku bankowego, będący jego indywidualnym numerem rachunku składkowego. W gestii ZUS leżeć będzie zaś zaksięgowanie i poprawne rozliczenie składki na koncie płatnika.