Doświadczenie oraz nabyta wiedza niekoniecznie pozwolą na to, by wyróżnić się wśród konkurencji lub współpracowników, czy też skutecznie realizować codzienne obowiązki.
Większość pracowników podchodzi do swoich obowiązków w sposób dość obojętny. Rolą dobrego przełożonego jest ich motywować w odpowiedni sposób.
By pogłębiać swój rozwój osobisty i zwiększać efektywność wykonywanych działań niezbędna jest tu odpowiednia motywacja. Zmotywowany pracownik stanowi większą wartość zarówno dla pracodawcy, jak i dla klientów, aniżeli ten, któremu praca jest obojętna.
Brak motywacji pracownika w wielu przypadkach wynika z natury ludzkiej.
Sprawdź jak zdobyć umiejętność indywidualnej i zespołowej motywacji. Biznes-Firma poleca szkolenie »
Skłonność do lenistwa powoduje, że niektórzy pracownicy wykonują przydzielone im zadania bez większego zaangażowania, co skutkuje tym, że ich umiejętności zatrzymują się na jednym poziomie wpływając tym samym na rozwój całej firmy. Na tym etapie warto postawić pytanie: Jaka jest przyczyna niskiej efektywności? Odpowiedzi na nie powinien udzielić nie tylko pracownik, ale też, a może i przede wszystkim, pracodawca.
Przyczyny niskiej efektywności
Przyczyn niskiej efektywności, wynikającej z braku motywacji do pracy, można upatrywać w wielu czynnikach. Do najczęstszych należą:
- Wynagrodzenie – zarobki na poziomie przeciętnym niewątpliwie przekładają się na rezultaty w pracy. Czynnikiem motywującym może być premia (realna do osiągnięcia), jej brak z kolei może powodować, że pracownik zamiast skupiać się na wykonywaniu zadań tak, by na nią zasłużyć, będzie szukał pracy u konkurencji.
Nie pozwól, by najefektywniejsi pracownicy odchodzili do konkurencji.
- Presja i stres – mimo, iż ten czynnik jest nieodzownym elementem każdej pracy, to jednak nadszarpnięte nerwy pracownika obawiającego się utraty stanowiska wpływają na jego rezultaty oraz efektywność.
Praca pod nieustanną presją oddziałuje negatywnie na samopoczucie, co może prowadzić do depresji pracownika.
- Brak więzi z firmą – pracownik powinien znać cele przedsiębiorstwa w którym pracuje i być angażowanym w życie firmy. Brak informacji o wydarzeniach ważnych dla firmy przekłada się na podejście do pracy. Pracownik musi czuć, że jest częścią firmy.
Brak znajomości z pozostałymi pracownikami, bądź znajomość jedynie na poziomie służbowym, wpływa na panującą atmosferę, brak zaufania pomiędzy pracownikami.
- Blokowanie kreatywności – wszelkie pomysły pracowników negowane przez pracodawców nie tylko nie wpływają na motywację oraz podejmowanie dodatkowego wysiłku w pracy, a często prowadzą do demotywacji, szczególnie gdy wynikają z nakłaniania do działania według określonego schematu.
Pracodawca powinien czasem zaufać pomysłom swoich podwładnych, a na pewno wpłynie to nie tylko na wzrost efektywności ich pracy, ale pozwoli im również rozwijać się.
- Obowiązki nieadekwatne do kompetencji - jeśli pracownik musi realizować zadania, na których się nie zna lub nie posiada wiedzy w danej dziedzinie, nie będzie czuł motywacji do pracy.
Wizja firmy
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa każdy pracodawca powinien stworzyć wizję, w skład której, według autorów książki „Wizjonerskie Organizacje” Jima Collinsa oraz Jerry Porrasa wchodzi ideologia i spojrzenie w przyszłość. Te elementy sprawiają, że ludzie nabierają energii by iść do pracy, ponieważ mają świadomość zrobienia czegoś wielkiego. Jeśli wizja firmy została określona, pracodawca ma za zadanie wskazać pracownikowi jaka jest jego rola w jej realizacji.
Kultura odwagi
Pracownicy zazwyczaj boją się ryzyka , dlatego często rezygnują z szans jakie się pojawiają. Ostrożność jest dość ważna, ale nie może przerodzić się w stagnację. Przełożony musi budować kulturę odwagi swoich podwładnych i doceniać pracowników, którzy - kierując się rozsądkiem - decydują się na ryzyko, bo nawet jeśli poniosą porażkę na pewno zdobędą dzięki temu wiedzę, która przyda się w kolejnych projektach.
„Zwykłe” Dzięki
Każdy pracownik potrzebuje być docenionym przez swojego przełożonego. Pochwały potrafią zdziałać cuda. Czasem wystarczy zwyczajne „dobra robota”, by dać impuls do jeszcze lepszej pracy.
Warto zatem stosować powyższe zasady w firmie by zwiększyć efektywność oraz produktywność pracowników. Przyniesie to wymierne zyski obu stronom, a pracownikom da poczucie, że ich praca jest doceniana. Więcej na temat motywacji można znaleźć w książce pt. „365 sposobów na codzienne motywowanie i nagradzanie pracowników” Dianna Podmoroff.