
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS. Jednak okazuje się, że nawet 1,6 mln osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczych ma spore nadpłaty na swoich kontach, w tym ponad 250 tys. przedsiębiorców, którzy zamknęli swoją firmę. Komu przysługuje zwrot?
Nadpłata składek ZUS to częsta sytuacja. Po zamknięciu firmy można w ciągu 5 kolejnych lat wnioskować o zwrot takiej nadpłaty.
Skąd wynika nadpłata składek ZUS?
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przedsiębiorcy opłacają składki emerytalne i rentowe, chorobowe i wypadkowe w określonej wysokości. Jeśli opłacają je w wyższej wysokości niż ta, która została zadeklarowana w dokumentacji rozliczeniowej lub niż wynika to z przepisów, wówczas powstaje nadpłata składek.
Nadpłacone miliardy złotych na kontach ZUS
Szacuje się, że 2,5 mln przedsiębiorców ma nadpłaty w ZUS z tytułu opłacania składek. Wynikać mogą one przede wszystkim z wprowadzenia w ubiegłym roku nowych zasad opłacania i rozliczania składek. Łącznie czeka na takie osoby kwota ponad 2,5 mld zł.
W całej Polsce aż 250 tys. płatników, którzy zamknęli już swoją działalność, ma nadpłaty szacowane na kwotę ponad 111 mln zł. Można się ubiegać o ich zwrot w ciągu 5 lat od zamknięcia firmy. Później takie roszczenia się przedawniają.
Jak otrzymać zwrot nadpłaty?
W przypadku, gdy przedsiębiorca zamknął firmę, ale nie ma pewności, jakie ma saldo w ZUS, powinien zwrócić się do dowolnej placówki ZUS i sprawdzić to. Może też zalogować się na indywidualny profil na Platformie Usług Elektronicznych. Nadpłata składek w pierwszej kolejności przeznaczana jest na pokrycie długu, o ile taki istnieje w ZUS. Jeśli długu nie ma, przedsiębiorca może otrzymać z ZUS zwrot nadpłaconych środków.
Konieczne jest przy tym złożenie stosownego wniosku o zwrot nadpłaty. ZUS zwraca nadpłatę składek, o którą wnioskuje płatnik w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
Odpowiedni wniosek do ZUS trzeba złożyć maksymalnie w ciągu 5 lat od dnia wpłaty lub otrzymania zawiadomienia z ZUS, inaczej nadpłata się przedawni. Pismo trzeba zanieść do placówki ZUS, wystosować je za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych lub wysłać do zakładu za pośrednictwem poczty bądź kuriera.
Jeśli wniosek jest uzasadniony, ZUS zwróci pieniądze. Najlepiej w piśmie tym od razu wskazać preferowany tryb zwrotu składek, na przykład na wskazany numer rachunku bankowego.