Handel elektroniczny czyli popularne e-commerce to alternatywa dla prowadzenia stacjonarnej działalności handlowej, a także dobra droga dla tradycyjnych sklepów i hurtowni, które chciałby poszerzyć grono klientów oraz zwiększyć zyski.
By odnieść sukces w Internecie trzeba jednak planować, wyprzedzać trendy, starać się być o krok przed konkurencją.
Klient tak w świecie klasycznego handlu jak i w Internecie jest najważniejszy.
Oczekuje on dobrego produktu, dobrej ceny i dobrej obsługi. Dzięki Internetowi sprzedawcy mogą zaproponować klientowi niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych. Jak jednak dowodzą badania, cena w e-commerce nie jest już jednak tak istotna jak jeszcze kilka lat temu. Owszem, klienci zwracają uwagę na okazje cenowe jednak coraz bardziej liczy się jakość obsługi i sprawność dostarczania przesyłki. Klienci sklepów Internetowych i portali aukcyjnych nie chcą słyszeć o tym, że przedmiotu, który starannie wybrali i nad którego zakupem długo się zastanawiali nie ma aktualnie w magazynie, przestał być produkowany lub pozostał tylko ostatni egzemplarz wadliwy.
Jeśli przedmiot znajduje się na stronie sprzedawcy, a klient może go dodać do swojego koszyka i zrealizować transakcję zakupu, sprzedawca ma obowiązek ten przedmiot posiadać.
Jeśli go nie posiada traci dobrą opinię w oczach klienta, co może skutkować (a nawet bardzo często skutkuje) publicznym wyrażeniem negatywnej opinii o określonym sprzedawcy. Świat Internetu nie zapomina i prowadząc tu działalność handlową trzeba o tym pamiętać. Jeśli sprzedawca otrzymuje niepochlebne opinie od niezadowolonych klientów na pewno te opinie zobaczą inni potencjalni klienci.
By odnieść sukces w handlu internetowym należy umiejętnie zarządzać posiadanym towarem. Wiedzieć jaki asortyment się kończy, jakie zapasy trzeba uzupełniać, które produkty należy ze strony usunąć ponieważ nie posiada się ich na magazynie, a producent nie może zapewnić ich uzupełnienia.
Zarządzanie to praca trudna, pochłaniająca wiele uwagi i czasu.
Nie może być wykonywana byle jak, ponieważ od świadomości sprzedawcy na temat jego zapasów i możliwości ich uzupełnienia zależy opinia klienta. Ten zaś nie lubi obietnic, nie lubi wymówek, a jeśli sprzedawca zawiedzie jego zaufanie proponowane rabaty lub prezenty mogą go nie zadowolić.
Sukces to także zasługa myślenia przyszłościowego. Sprzedawca musi przewidzieć potrzeby swoich klientów. Analizując trendy dowiedzieć się czego będą pragnęli w przyszłości.
Ten sprzedawca, który szybko zainwestuje w nowe trendy zyskuje wiernych klientów. Ci którzy bardzo wolno wprowadzają nowinki tracą. Tracą, ponieważ klient, który kilkakrotnie usłyszy słowa: "przykro mi nie posiadamy tego asortymentu" zapomni o takim sprzedawcy i wybierze tego, który jest w stanie zrealizować jego zamówienie.
Rzeczą jakiej klient szczególnie nie lubi u sprzedawców jest zbywanie go w sposób przypominający zachowanie sprzedawców z czasów PRL-u: "mieliśmy, ale nie mieliśmy na to zbytu, więc nie zamawiamy tego. Proszę wybrać z tego co jest i jest podobne do tego czego Pan/Pani szuka".
- strona:
- 1
- 2