Nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów zakłada wprowadzenie obowiązku wykorzystywania lokalizatorów przewozu towarów, aby uszczelnić system podatkowy w zakresie poboru podatku od towarów i usług oraz akcyzy. Jak mają działać owe lokalizatory i kto będzie musiał je montować?
Lokalizatory przewozu towarów mają być elementem systemu nadzorowania przewozu. Będą one wysyłać informacje o lokalizacji pojazdów, dzięki wyposażeniu w moduł GPS.
Nowe środki techniczne do monitorowania przewozu towarów
Nowe prawo, które wkrótce ma wejść w życie, zakłada wprowadzenie do obiegu nowych środków technicznych, służących monitorowaniu przewozu towarów. Planowany system ma składać się docelowo z dwóch elementów:
- lokalizatorów przewozu towarów, czyli z telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, wykorzystujących technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisję danych, a dodatkowo przedsiębiorca otrzyma bezpłatny dostęp do aplikacji stworzonej przez Krajową Administrację Skarbową do ich obsługi,
- zewnętrznego systemu lokalizacji, który ma gromadzić dane geolokalizacyjne środka transportu, przesyłane za pośrednictwem zainstalowanego w nim urządzenia, wykorzystującego transmisję danych oraz satelitarne ustalanie pozycji obiektu.
System monitorowania drogowego przewozu towarów
Na mocy nowelizacji wspominanej ustawy nowo powstały system monitorowania drogowego przewozu towarów będzie działał znacznie sprawniej i dzięki niemu możliwe będzie wyeliminowanie nieewidencjonowanego obrotu towarami i wyrobami akcyzowymi, co naraża Skarb Państwa na straty, a jednocześnie pozwoli to na zwiększenie konkurencyjności i stabilności polskiej gospodarki.
System ma składać się z dwóch części:
- teleinformatycznego rejestru,
- telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, wyposażonego w odpowiednie przyrządy i oprogramowanie pozwalające na bieżące nadzorowanie trasy przewozu towarów.
Teleinformatyczny rejestr będzie gromadził i przetwarzał dane geolokalizacyjne przekazane mu przez lokalizatory w samochodach przewożących towary lub z zewnętrznego systemu lokalizacyjnego.
Dane z rejestru i dane z lokalizatorów lub owych zewnętrznych systemów lokalizacji będzie można porównać ze sobą, a ich zgodność pozwoli potwierdzić, czy towary wrażliwe były przewożone prawidłowo i na zadeklarowanych trasach.