Jeśli nowy pracownik jest zwalniany z pracy po 3 miesiącach, albo sam z niej odchodzi, należy uznać rekrutację za nieskuteczną. Koszty nieudanej rekrutacji ponoszone przez pracodawcę mogą sięgać kwoty kilkunastu tysięcy złotych.
Rekrutacja w firmie powinna zmierzać do znalezienia i zatrudnienia pracowników spełniających wszelkie wymagania stawiane im przez pracodawcę. Jednakże, nie zawsze przynosi ona skutki, a wówczas przedsiębiorca zmuszony jest ponieść jej koszty.
Jak wysokie wydatki związane mogą być z przeprowadzeniem nieudanej rekrutacji?
Kiedy rekrutacja nie przynosi skutków?
Sam fakt zatrudnienia pracownika po przeprowadzonej rekrutacji nie jest jeszcze podstawą do twierdzenia, że okazała się ona skuteczna. Być może wybrano w jej toku pracownika, który spełniał tylko część oczekiwań pracodawcy, ale nie było nikogo, kto był lepszym kandydatem od niego.
Za nieudaną rekrutację uznaje się proces zatrudnienia pracownika, który od chwili zaangażowania do pracy jest zwalniany po trzech miesiącach, albo w tym samym okresie sam rezygnuje z pracy.
Pomimo tego, że pracodawca w takim przypadku nie ponosi dłużej kosztów zatrudniania nowego pracownika, to musi pokryć wydatki wynikające z prowadzonej rekrutacji, nawet jeśli okaże się bezskuteczna.
Ile kosztuje zły pracownik?
Zrekrutowanie niewłaściwej osoby jest kosztowne dla pracodawcy. Musi on bowiem ponieść koszty jej znalezienia, przeszkolenia, zapewnienia jej wstępnych badań lekarskich i wdrożenia do pracy. Można do tego jeszcze doliczyć koszty rozpoczęcia kolejnej rekrutacji, wymaganej dla znalezienia nowego pracownika na zwolnione stanowisko pracy.
Szacuje się, że nowo zatrudniony pracownik przez pierwsze 3 miesiące pracy kosztuje pracodawcę wartość równą 3 miesiącom swojej późniejszej pracy. Dopiero po kwartale pracy pracownik zaczyna przynosić swojej firmie wartość dodaną.
Poważne straty staną się udziałem pracodawcy, który kilkukrotnie w ciągu roku będzie przeprowadzał nieudaną rekrutację. Poniesie koszty bezpośrednie - znalezienia, selekcji i zatrudnienia pracownika, a także koszty alternatywne, bowiem pracownik oddelegowany do rekrutacji nie wykonuje swoich dotychczasowych obowiązków zawodowych. Na koszt zatrudnienia niewłaściwego pracownika składają się też koszty niepieniężne, np. problemy prawne, przysporzone przez pracownika, czy utrata reputacji firmy.
Zbyt pochopnie podjęta decyzja o zatrudnieniu kandydata na pracownika może więc przynieść realne straty finansowe i pozafinansowe dla przedsiębiorcy, dlatego też lepiej do rekrutacji zatrudnić wyspecjalizowane w dziedzinie HR firm, które będą odpowiadały za znalezienie idealnego kandydata.