
Z różnych przyczyn podatnik i płatnik mogą być objęci postępowaniem kontrolnym o charakterze celno-skarbowym. Po kontroli otrzymują raport i ewentualne wskazówki do korekty. Co ciekawe, obecnie podmioty kontrolowane na mocy znowelizowanej ustawy o KAS mają prawo wyłącznie do jednej pokontrolnej korekty.
Obecnie podatnik po zakończeniu kontroli celno-skarbowej ma prawo tylko do jednokrotnego złożenia korekty pokontrolnej, w zakresie dotyczącym działań kontrolnych. Kolejne korekty są bezskuteczne.
Zmiany w ustawie o KAS
2 stycznia 2019 roku zaczęła obowiązywać zmieniona ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej - w skrócie ustawa o KAS. Wprowadzono w niej zmiany, które ograniczają prawa i obowiązki podatników w obliczu prowadzonego postępowania celno-skarbowego.
W wyniku zmiany przepisów ograniczono podatnikom prawo do złożenia pokontrolnej korekty deklaracji.
Jak dokonać pokontrolnej korekty?
Po przeprowadzonym postępowaniu celno-skarbowym u podatnika, które wykaże pewne nieprawidłowości, powstają błędy w deklaracji podatkowej. Należy je skorygować w zakresie objętym kontrolą. Jednak podatnik może posłużyć się tylko jedną korektą, a na jej złożenie będzie miał zaledwie 14 dni, licząc od dnia doręczenia wyniku kontroli.
O złożeniu korekty naczelnik urzędu celno-skarbowego prowadzący kontrolę powiadamiany ma być przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla kontrolowanego. Jeśli ją uwzględni, to kontrolowanemu doręczy zawiadomienie o uwzględnieniu korekty deklaracji. Zawiadomienie w tej sprawa trafi równocześnie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, co zakończy ostatecznie kontrolę celno-skarbową.
Bezskuteczność kolejnych korekt
Po nowelizacji ustawy o KAS każda kolejna korekta pokontrolna, złożona już po wystosowanej pierwszej korekty, będzie bezskuteczna i nie wywoła żadnych skutków prawnych w zakresie, w jakim dokonana korekta przewiduje cofnięcie ustaleń kontroli celno-skarbowej.
Można posłużyć się korektą niwelującą ustalenia kontroli, ale tylko wówczas, gdy będzie ona wynikała z orzeczenia wydanego po zakończeniu kontroli albo w przypadku, gdy jej wynik opierał się na przepisie uznanym przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodnym z ustawą zasadniczą.