Przed końcem danego sezonu pozostały na stanie sklepu towar powinien być wyprzedany, a klientów skłoni do dokonania zakupu bez wątpienia obniżona cena. Koniec danego okresu w branży handlowej to tylko jeden z czynników i uwarunkowań rynkowych, które powodują, że przedsiębiorcy dokonują sprzedaży poniżej ceny zakupu. Jakie skutki podatkowe to rodzi?
Podmioty gospodarcze prowadzące działalność w Polsce mogą zgodnie z prawem dowolnie kształtować ceny sprzedawanych towarów. Sprzedaż poniżej kosztów zakupu towaru nie powoduje, że przedsiębiorca traci prawo do zaliczenia wydatków na towar do kosztów uzyskania przychodów i to w wysokości równej pełnej wartości zakupionego towaru.
Czyszczenie magazynów
Akcje wyprzedażowe widoczne są w wielu różnych branżach działalności gospodarczej. M.in. w sklepach odzieżowych i obuwniczych, z asortymentem budowlanym, z wyposażeniem ogrodów czy z artykułami sezonowymi - ozdobami świątecznymi, zniczami i w innych. Przedsiębiorcy w ramach obranej strategii biznesowej, czy też w związku z dokonaną kalkulacją cenową, mogą zdecydować się na obniżenie ceny sprzedawanego towaru, aby się go pozbyć. Dzięki temu nie muszą ponosić kosztów magazynowania tych rzeczy.
Czy przedsiębiorca ma prawo sprzedać towar taniej, niż go kupić?
Sprzedaż towarów przez przedsiębiorców po niższej cenie jest zgodna z prawem. To przedsiębiorca jako właściciel towaru może dowolnie kształtować jego cenę, co jest konsekwencją istniejącej swobody zawierania umów, wyrażonej w art. 3531 Kodeksu cywilnego. Strony umowy, w tym wypadku sprzedający i kupujący, mogą ułożyć stosunek prawny wedle swojego uznania. Trzeba jednak wziąć przy tym pod uwagę to, aby treść stosunku prawnego lub jego cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, istniejącym przepisom Kodeksu cywilnego i innych ustaw ani zasadom współżycia społecznego. W Polsce nie ma aktu prawnego, który zabraniałby sprzedawcom dokonywania sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu. Jeśli takie działanie przedsiębiorcy pozwoli mu sprzedać towar taniej, ale się go pozbyć, to wielu zdecyduje się na taki krok.
Co z podatkiem?
Przy sprzedaży produktu poniżej ceny zakupu przedsiębiorca nie ponosi żadnych negatywnych konsekwencji, również jeśli chodzi o prawo podatkowe. Przy takiej sprzedaży uzasadnionej przesłankami marketingowymi czy ekonomicznymi przedsiębiorca nadal może zaliczyć poniesiony koszt do kosztów uzyskania przychodu i zmniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z definicji ustawowej kosztów uzyskania przychodów - takimi kosztami są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania czy zabezpieczenia źródła przychodów wydatki, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu negatywnym. Zgodnie z tym, sprzedaż towaru poniżej ceny zakupu będzie mieściła się w definicji dokonania czynności mającej na celu zabezpieczenie źródła przychodów. Podatnik powinien zaliczyć do kosztów wartość zakupionego towaru w pełnej wysokości, ponieważ nie występują okoliczności, które nakazywałyby korektę zakupionych wcześniej towarów.
Organ podatkowy ma jednak prawo do zakwestionowania ustalonej ceny, jeśli jest ona zbyt niska, a sprzedaż ma miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi - rodzinnie, kapitałowo czy w ramach stosunku pracy.