Nie każdy biznes nadaje się do tego, aby stał się podstawą dla stworzenia franczyzy. Jakie warunki musi spełniać firma, aby można ją było rozwijać w oparciu o franczyzę?
Dobry pomysł biznesowy może być niewystarczającym powodem dla utworzenia na jego bazie sieci franczyzowej. Niemniej, jeśli przedsiębiorca wie, że istnieje zapotrzebowanie na taki biznes w całym kraju, a nie może samodzielnie rozwijać w takiej skali sieci oddziałów, sposobem na rozwój jego firmy może być sprzedaż licencji do jego biznesu.
Jakie pomysły nadają się na franczyzę?
O ile pomysł biznesowy przedsiębiorcy sprawdza się na rynku lokalnym i wedle przeprowadzonych przez niego lub zleconych badań rynkowych, takie zapotrzebowanie występuje w całym kraju, można rozpocząć starania o utworzenie na jego bazie sieci franczyzowej.
Pomysł musi mieć realne szanse rynkowe powodzenia, bowiem w przeciwnym wypadku nie warto rozpoczynać tworzenia franczyzy, gdyż przedsiębiorca może tylko stracić z tego tytułu swój cenny czas i niebagatelne środki finansowe.
Ponadto, pomysł biznesowy musi spełniać i inne wymagania:
- Być akceptowany przez klientów
- Posiadać stałych klientów
- Być wiarygodny w oczach docelowych odbiorców - obecnych i potencjalnych
- Być unikalnym w skali kraju
- Mieć prawdopodobną rzeszę wyselekcjonowanych odbiorców, do których można kierować komunikaty promocyjne, zwiększając popularność firmy
- Firma musi znajdować się w dobrej, stabilnej sytuacji finansowej i konkurencyjnej na swoim rynku
Bardzo ważne jest, aby wykorzystywane obecnie przez przedsiębiorcę know-how było łatwe do przekazywania przyszłym franczyzobiorcom. Jeśli jest to niemożliwe, albo należy opracować inne procedury funkcjonowania biznesu, zdolne do przeniesienia na inny grunt rynkowy i oddania we władanie nowemu przedsiębiorcy, albo zrezygnować z franczyzy i takiego typu rozwoju swojego przedsiębiorstwa.
Rozwój sieci placówek firmy dzięki franczyzie
Przedsiębiorca znacznie mniejszym nakładem sił i środków finansowych może rozwijać sieć dystrybucji swoich produktów i usług właśnie dzięki franczyzie. Musi jednak liczyć się z tym, że będzie zmuszony samodzielnie nadzorować działalność sieci franczyzowej, ale z drugiej strony będzie z tego tytułu zyskiwał realne korzyści finansowe i wzmocnienie swojego wizerunku na docelowym rynku, w otoczeniu bliższym i dalszym. Niemniej, nie każdy biznes, który sprawdził się pod wodzą przedsiębiorcy, tak samo dobrze sprawdzi się na innych lokalnych rynkach, jeśli osoby franczyzobiorców nie będą odpowiednie do wdrażania know-how franczyzodawcy w praktyce.