Leasing jest formą zewnętrznego finansowania zakupu środków trwałych, głównie samochodów. Podpisując umowę leasingową, warto mieć pewność i akceptować koszty, jakie związane są z procedurą korzystania z leasingu.
Czynsz inicjalny, opłaty związane z ubezpieczeniem i gwarancją oraz opłaty manipulacyjne - są to pozostałe koszty, prócz rat leasingowych, obciążające leasingobiorcę.
Raty leasingowe
Podstawowym kosztem, jaki obciąża budżet leasingobiorcy, czyli podmiotu korzystającego z leasingu, są raty leasingowe, nazywane również czynszem leasingowym. Są one płacone najczęściej co miesiąc przez cały okres trwania umowy i można przyrównać je do rat kapitałowo-odsetkowych, jakie uiszcza kredytobiorca.
Raty leasingowe nie są jednak jedynym kosztem ponoszonym przez klienta z tytułu zawartej umowy leasingowej.
Koszty przygotowania umowy leasingowej
Zanim umowa leasingowa zostanie podpisana przez leasingobiorcę i leasingodawcę, musi zostać odpowiednio przygotowana i dopasowana do potrzeb stron. To kosztuje, a wśród podstawowych kosztów ponoszonych przez leasingobiorcę wymienia się:
- opłaty wstępne,
- ubezpieczenia,
- gwarancje,
- opłaty manipulacyjne.
Wszystkie te należności stanowią koszt uzyskania przychodu, choć leasingobiorca opłaca je jednorazowo, jeszcze przed podpisaniem umowy leasingowej. Rozlicza się je częściowo w księgowości firmy, w kolejnych okresach rozliczeniowych, kiedy trwa umowa.
Wśród opłat wstępnych wymienia się między innymi wpłatę początkową, czyli czynsz inicjalny, który bezpośrednio wpływa na wysokość rat leasingowych. Jest to wkład własny klienta i jego wartość określona powinna być w umowie leasingowej. Im wyższy będzie czynsz inicjalny opłacony przez leasingobiorcę w momencie zawarcia umowy bądź w momencie odebrania przedmiotu leasingu, tym mniejsza będzie suma opłat leasingowych.
Ubezpieczenie przedmiotu leasingu i koszty z tym związane spoczywają na leasingodawcy lub leasingobiorcy. W treści umowy musi być to uregulowane i najczęściej to korzystający płaci za ubezpieczenie z własnej kieszeni.
Zdarza się, że firma leasingowa oczekuje gwarancji od klienta w postaci depozytu gwarancyjnego, który zabezpieczy jego interesy. Ta opłata ma charakter zwrotny - jest zwracana leasingodawcy albo też przeznaczana za jego zgodą na pokrycie ostatniej raty leasingowej.
W gronie opłat manipulacyjnych wymienić należy koszty obsługi transakcji, choć w wielu firmach leasingowych w ogóle nie będą one pobierane.