Pracodawca większość danych osobowych pracowników nie może przekazywać osobom trzecim.
Jedynie informacje dotyczące życia zawodowego pracownika, np. stanowisko służbowe czy telefon służbowy, mogą podlegać upublicznieniu.
Chronisz swoje dane osobowe. A czy chronisz swoją przyszłość? Biznes-Firma poleca Ubezpieczenie Prudential »
Ustawa zasadnicza, czyli Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, gwarantuje każdemu obywatelowi w Polsce ochronę danych osobowych. Nie można dowolnie więc udostępniać osobom trzecim danych np. naszych znajomych. Podobna zasada obowiązuje pracodawców w stosunku do danych osobowych ich pracowników.
Dane do publicznej wiadomości
Zdecydowaną większość informacji o danych osobowych pracowników pracodawca musi strzec w najwyższej mierze. Nie może informować osób trzecich m.in. o adresie zamieszkania, czy numerze prywatnego telefonu pracownika, bez jego zgody. Są jednak pewne dane, które bez aprobaty pracownika, pracodawca może upublicznić, nie narażając się jednocześnie na nałożenie na niego wysokiej kary. Do takich danych zalicza się wyłącznie informacje stricte związane z życiem zawodowym podwładnych, a więc informacje takie jak:
- Imię i nazwisko pracownika
- Stanowisko służbowe pracownika
- Numer telefonu służbowego pracownika
- Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika
Nie tylko dla pracowników
Ochrona danych osobowych, zagwarantowana przez pracodawcę, obejmuje nie tylko wszystkich aktualnie zatrudnianych pracowników, ale i byłych pracowników i współpracowników. Pracodawca musi udostępniać jedynie podwładnym dostęp do ich akt osobowych, przez cały czas trwania stosunku pracy. Udostępnienie danych osobowych następuje wyłącznie za zgodą pracownika. Jedynie organy ochronne mogą sprawdzać dokumentację pracowniczą bez zgody zainteresowanych. Do organów tych zalicza się:
- Inspektora PIP (Państwowej Inspekcji Pracy)
- Urzędników z Urzędu Pracy
- Inspektora z GIODO
- Policję
- Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego
- Inspektora z ZUS
Tylko niektórzy pracownicy zatrudnieni w firmie mogą mieć również wgląd do danych pracowników, np. pracownicy działu kadr czy księgowości. Tacy pracownicy muszą jednak dysponować pisemnym upoważnieniem administratora danych, którym w zakładach pracy jest pracodawca.