
Porta eKRS, należący do Ministerstwa Sprawiedliwości, daje możliwość składania m.in. sprawozdań finansowych w formie elektronicznej przez przedsiębiorców. Jak złożyć takie sprawozdanie w praktyce?
Sprawozdanie finansowe spółka może złożyć przez serwis Ministerstwa Finansów eKRS. Formularz elektroniczny wypełnia się krok po kroku, według wskazówek umieszczonych przy każdym polu.
Pierwsze kroki
Przedsiębiorca chcący złożyć sprawozdanie finansowe przez eKRS, powinien wejść na stronę: https://ekrs.ms.gov.pl/ i założyć konto w systemie „S-24 - rejestracja spółki i inne wnioski”. W zakładce „Bezpłatne zgłaszanie dokumentów finansowych” może przygotować i złożyć odpowiedni dokument. Musi przy tym wybrać opcję „Zgłoszenie dokumentów finansowych do Repozytorium Dokumentów Finansowych”. Dodawanie zgłoszeń odbywa się etapowo.
4 etapy składania sprawozdania finansowego przez eKRS
Po pierwsze, należy podać 10-znakowy numer KRS podmiotu, dla którego są składane dokumenty finansowe. Po wciśnięciu przycisku „Szukaj” zostaną wyświetlone dane o podmiocie. Między innymi zostaną pokazane dokumenty finansowe złożone dla podmiotu o wybranym numerze KRS, wraz z datą złożenia dokumentu, jego rodzajem oraz datą wpisu wzmianki w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Klikając przycisk „Pobierz”, można pobrać plik w formacie PDF zawierający odpis z działu III. Wypełnienie zgłoszenia możliwe jest po wciśnięciu „Dalej”.
Drugi etap polega na uzupełnieniu wszystkich danych i załączeniu składanych dokumentów finansowych. Należy podać:
- nazwę roboczą zgłoszenia,
- datę od/datę do - okres, za jaki składane są dokumenty,
- rodzaj zgłoszenia,
- datę sporządzenia dokumentu,
- rodzaj i nazwę dokumentu,
- język dokumentu,
- plik dokumentu (wybierz plik),
- plik zawierający oddzielny podpis (wybierz plik).
Wciśnięcie „Dodaj dokument” spowoduje dodanie sprawozdania.
Krok 3 obejmuje oświadczenie osoby lub osób podpisujących zgłoszenie. Oświadczenie jest konieczne, ponieważ należy je dołączyć do każdego z załączonych dokumentów wchodzących w skład rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego. Dotyczy to oświadczenia, czy oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.
Takie same oświadczenia składa się dla sprawozdania z działalności lub sprawozdania z działalności jednostki dokumentującej oraz dla sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej lub skonsolidowanego sprawozdania z płatności na rzecz administracji publicznej.
Ostatni, czwarty etap składania sprawozdania finansowego przez eKRS polega na zweryfikowaniu poprawności wypełnienia zgłoszenia, podpisaniu zgłoszenia lub przekazaniu do podpisu na konto innego użytkownika. Następnie wystarczy wysłać dokument online do Repozytorium Dokumentów Finansowych.