Atmosfera w pracy bardzo często zależy również od tego, z jakimi osobami przyjdzie nam współpracować. Nie należy oczekiwać, że w nowej pracy spotkamy tylko miłych współpracowników.
O ile w życiu prywatnym możemy podjąć sami decyzję na temat tego z kim się przyjaźnimy, a z kim nie, o tyle w życiu zawodowym już nie mamy takiej swobody i zdarza nam się być zmuszonym do pracy z ludźmi, których niekoniecznie musimy darzyć sympatią.
Z pracownikami lubianymi, z którymi mamy tzw. wspólny język i nić porozumienia, z natury łatwiej jest nam współpracować. Ma to szczególne znaczenie w przypadku zadań, które realizowane są przez zespół projektowy. Ma to często wpływ na rezultaty, a nawet powodzenie samego projektu. Braku porozumienia i antypatia mogą być tylko zapowiedzią problemów.
Szczerość
Jeśli zachowanie Twojego współpracownika doprowadza do wyprowadzenia Cię z równowagi najlepiej po prostu zachować "zimną krew" i porozmawiać o tym szczerze. Należy takiej osobie uświadomić jej niewłaściwe zachowanie, oczywiście w uprzejmy, ale dobitny sposób. Często ludzie po prostu nie mają świadomości jak ich zachowanie może wpływać na innych. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest po prostu szczerość. Istotne jest natomiast aby nasze uwagi były konstruktywne, a nie poparte jedynie bezpodstawnymi animozjami do takiej osoby.
Ignorancja
Jeśli w pracy ktoś jest w stosunku do nas złośliwy, czasem dobrą taktyką jest po prostu próba zignorowania zachowania takiej osoby. Są typy osób, które w obliczu ich unikania i ignorowania, po prostu dają za wygraną i w naturalny sposób przestają się nami interesować i mówiąc potocznie "odpuszczają".
Stosunek do nielubianej osoby
Na ostudzenie emocji w firmie najlepsza szklanka zimnej wody. Biznes-Firma poleca Nestle »
Czasem warto również spróbować odnaleźć jakieś pozytywne cechy w nielubianej osobie. Taka strategia potrafi przynieść także nieoczekiwane, pozytywne efekty. Warto samemu wyciągnąć rękę, spróbować - zamiast antypatią na antypatię - odpowiedzieć na nią sympatią. Tego nielubiany współpracownik może się nie spodziewać i w takiej sytuacji może sam zmienić o Tobie zdanie, dzięki czemu wasze wzajemne relacje ulegną poprawie.
Atak
Zdarzają się oczywiście sytuacje, w których nie ma możliwości na okiełznanie wrogich relacji. Jeśli współpracownik podczas spotkań biznesowych nie daje Ci dojść do słowa, bądź w jakikolwiek sposób próbuję Cię ośmieszyć, musisz reagować. Zazwyczaj dobrą taktyką jest unikanie zniżania się do poziomu takiej osoby, dlatego też należy wyważyć swoje zachowanie i reagować w sposób racjonalny. Jeśli zdecydujesz się na skargę do przełożonego, druga osoba może postąpić tak samo, dlatego należy mieć sensowne wyjaśnienie i argumentację dla swojego zachowania.
Ostateczność
Nikt w pracy nie chce mieć opinii donosiciela, jeśli jednak dotychczasowe sposoby na rozwiązanie problemu zawodzą i nie ma nadziei na poprawę atmosfery pracy, należy poinformować o tym swojego pracodawcę. Oczywiście należy upewnić się, że nasza argumentacja i skarga jest uzasadniona w kontekście wpływu na firmę i efektywność Twojej pracy, a co za tym idzie jej wpływ na sukces całej firmy. Wszelkie zachowania, które źle wpływają na przedsiębiorstwo, na jego wydajność i produktywność, są wystarczające do tego aby Twój szef zainterweniował w konflikt.