
Osoby ubezpieczone w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), które same odprowadzają za siebie składki lub to pracodawca czy inny podmiot odprowadza je regularnie do ZUS, mają swoje indywidualne konta ubezpieczonych. Sprawdźmy, jak uzyskać Informację o Stanie Konta Ubezpieczonego?
ZUS samodzielnie przesyła Informację o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS - w 2019 roku do końca sierpnia. Można jednak samodzielnie wnioskować o wydanie takiej informacji - online, osobiście lub pocztowo.
Czym jest Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego?
Pismo dotyczące Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS odzwierciedla stan finansów danej osoby na koncie w ZUS. Wskazuje się w nim wysokość kapitału początkowego powiększonego o kwotę waloryzacji, a także składki na ubezpieczenie emerytalne powiększone o kwoty waloryzacji na koncie, bez części składek na subkonto/OFE. Jeśli ubezpieczony na koncie w ZUS ma zapisane składki na ubezpieczenie emerytalne za dany rok, w którym wysyłana jest informacja, wówczas podawana jest w niej wysokość składki bez waloryzacji. Poza tym ZUS wskazuje kwotę ogółem na subkoncie ubezpieczonego, sumę kwot na koncie i subkoncie, składki należne i wpłacone bez waloryzacji.
Wysyłka listów przez ZUS
Okresowo ZUS wysyła do wszystkich osób ubezpieczonych imienne listy z Informacją o Stanie Konta Ubezpieczonego. W 2019 roku miały one trafić do ubezpieczonych w terminie do końca sierpnia. Otrzymają je wszyscy ci, za których wpłacona została lub sami opłacili choć jedną składkę emerytalną. ZUS szacował, że w 2019 roku Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego trafi do około 20,5 mln Polaków.
Jak starać się o Informację o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS?
Ubezpieczony może sam wnioskować o wydanie mu informacji o stanie jego konta w ZUS. Może to zrobić:
- przez internet, z wykorzystaniem profilu PUE,
- osobiście, w oddziale ZUS,
- pocztą.
Składany jest wówczas wniosek ZUS-ZZU. Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego wniosek ZUS-ZZU jest rozpatrywany niezwłocznie, a jeśli wymaga on przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, to ubezpieczony otrzyma odpowiedź nie później niż w czasie miesiąca. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw ubezpieczony otrzymuje pożądaną informację nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Przy wnioskowaniu o Informację o Stanie Konta Ubezpieczonego w ZUS przez internet, można zaznaczyć, czy ubezpieczony odbierze zaświadczenie w formie elektronicznej lub papierowej. W pierwszym przypadku zostanie on powiadomiony mailowo lub dodatkowo wiadomością SMS. Jeśli zaś złożył dyspozycję przesłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, musi oczekiwać na list z ZUS. Przy odbiorze osobistym zaświadczenia w formie papierowej, ubezpieczony otrzyma zaświadczenie osobiście bądź przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.