Brak środków finansowych lub niedostateczne dofinansowanie projektu biznesowego powoduje, że zwykle pozostaje on w sferze planistycznej osób aspirujących do miana przedsiębiorcy. Mogą oni zrealizować swoje pomysły na biznes, o ile skutecznie je sprzedadzą inwestorom. Jak tego dokonać?
Pomysł na biznes musi być innowacyjny, pożądany na istniejącym rynku lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym, aby inwestor chciał w niego zainwestować. Trzeba jednak odpowiednio go przedstawić, żeby inwestor w ogóle się nim zainteresował.
Prezentacja kluczem do sukcesu
Inwestorzy na co dzień mają do czynienia z tysiącami petentów, którzy są przekonani o tym, że ich pomysł na biznes jest przyszłościowy i na pewno okaże się rentowny. Tymczasem, nie potrafią oni nawet zainteresować inwestora swoją osobą na tyle, aby przedstawić mu biznesplan przedsięwzięcia biznesowego. Dlatego w pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby sprzedać siebie, a dopiero później swój biznes - mówiąc oczywiście w przenośni.
Trzeba wykazać się charyzmą i wierzyć głęboko w swój pomysł na biznes, aby ktoś inny także mógł w niego uwierzyć. Poza tym, ważna jest prezentacja biznesu. Nie może mieć ona postaci zwyczajnej rozprawki na kilku stronicach papieru A4, ponieważ nie wyróżni się spośród setek innych propozycji, jakie trafiają do inwestorów. Powinna być dobra i chwytliwa, a jej najważniejszym elementem jest wstęp. Jeśli on nie wywoła zainteresowania u inwestora, nie będzie tracił swojego cennego czasu na zapoznanie się z dalszą jej częścią.
Elementy prezentacji
Aby sprzedać swój pomysł na biznes, czyli pozyskać środki finansowe na jego realizację od inwestora, należy przygotować dobrą, krótką prezentację. Trzeba zacząć od podstawowych danych dotyczących firmy, tj. jej logo, nazwy i danych kontaktowych. Warto też streścić pomysł na biznes - w kilku prostych słowach - sloganach, które pozwolą trafić do świadomości inwestora. Informacje te będą rozwijane w kolejnych elementach prezentacji, zgodnie z zasadą, że początkowo prezentujemy najważniejsze informacje, a później mniej ważne.
Inwestor prócz pomysłu na biznes będzie chciał poznać pomysłodawcę i jego zespół. Najlepiej, aby składał się on z wykwalifikowanych pracowników, specjalistów w swojej dziedzinie. Jest on gwarancją tego, że będzie realizował nawet najbardziej innowacyjny biznes oraz będzie dopasowywał go do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku.
Trzeba wykazać w prezentacji swojego pomysłu biznesowego, że odpowiada on na konkretne potrzeby klientów i będzie dostarczał pożądanych produktów i usług. Bardzo istotną częścią przedstawiania swojego biznesu jest analiza finansowa, wraz z wykazaniem, jak wiele środków potrzebnych jest na realizację projektu i jaką stopę zwrotu z inwestycji może on przynieść w założonym czasookresie.