Osoby bezrobotne zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy w całej Polsce mają szansę wzięcia udziału w programach wspierających przedsiębiorczość w regionie i otrzymać dotację na założenie własnej firmy. Jak później młody przedsiębiorca powinien rozliczyć takie wsparcie finansowe?
Dotacja pozyskana z PUP na otwarcie własnej działalności gospodarczej przez młodego przedsiębiorcę, nie będzie przychodem do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zakupione z niej w całości środki trwałe nie będą podlegały odpisom w ramach kosztów podatkowych.
Czy dotacja będzie przychodem?
Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje, podobnie jak subwencje, dopłaty i inne świadczenia otrzymane przez przedsiębiorcę na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie są przychodem z działalności gospodarczej. Automatycznie nie trzeba odprowadzać od nich podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie skali podatkowej.
Jest to wyjątek od powszechnie obowiązującej reguły opodatkowania przychodów firmowych. Z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT wynika, że przychód z działalności gospodarczej będą stanowiły jednak dotacje, które przedsiębiorca otrzyma na inne cele niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Z kolei, w art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o PIT wskazano, że przychód z tytułu uzyskania środków z urzędu pracy przez bezrobotnego na podjęcie pozarolniczej działalności gospodarczej, czyli przychód z dotacji otrzymanej na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jest zwolniony z opodatkowania.
Co z kosztami?
Skoro dotacja z PUP na założenie własnej działalności gospodarczej jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, także zakupy środków trwałych z pieniędzy z dotacji nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, w tej części, w której wydatek został sfinansowany z dofinansowania. Podatnik nie będzie mógł ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych.
Natomiast, jeśli dotacja tylko w części pokryła zakup środków trwałych, a pozostałą część z własnych środków finansowych pokrył przedsiębiorca, będzie on mógł powiększyć swoje koszty podatkowe o odpisy dotyczące części sfinansowanej ze środków własnych.
Nabyte środki trwałe w każdym przypadku podatnik musi wprowadzić do ewidencji środków trwałych w wartości początkowej, odpowiadającej ich cenie nabycia. Cenę należy zwiększyć o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszyć o podatek VAT.