
Kodeks pracy reguluje kwestie związane z tworzeniem i zawieraniem umów o pracę, pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Jak prawidłowo napisać taki kontrakt i jakie informacje kategorycznie muszą się w nim znaleźć?
Umowa o pracę musi być zawarta w formie pisemnej, potwierdzona podpisami pracodawcy i pracownika oraz zawierać szereg postanowień, jakie ujęte są w Kodeksie pracy.
Umowa o pracę w świetle przepisów
W Polsce każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków zatrudnienia i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli wyrażonego przez pracodawcę i pracownika. Takie oświadczenie może zostać wyrażone w umowie o pracę, która powinna być zawarta w formie pisemnej. Wszystkie podstawowe zapisy, jakie powinna zawierać umowa o pracę, wskazał ustawodawca w Kodeksie pracy.
Elementy składowe umowy o pracę
Obowiązkowo w umowie o pracę należy zawrzeć takie dane jak:
- oznaczenie pracodawcy,
- datę sporządzenia umowy,
- data rozpoczęcia pracy przez pracownika,
- oznaczenie pracownika,
- oznaczenie rodzaju powierzanej pracy,
- rodzaj umowy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wysokość wynagrodzenia za pracę,
- wymiar czasu pracy,
- forma umowy o pracę i termin jej zawarcia.
Najważniejsze wytyczne dotyczące umowy o pracę
Forma dokumentowa, pisemna umowy o pracę wymaga, aby przy jej sporządzaniu właśnie w ten sposób ją nazwać. W lewym górnym rogu umowy należy postawić pieczęć firmową pracodawcy lub wpisać kolejno nazwę firmy, jej adres, numer NIP i REGON. Po prawej stronie znaleźć powinna się data sporządzenia umowy, która może być datą wcześniejszą, ale nie późniejszą niż data rozpoczęcia wykonywania pracy przez pracownika.
Kolejną ważną informacją jest oznaczenie zatrudnionego, a więc wpisanie w umowie imienia i nazwiska oraz adresu. Musi być określony rodzaj umowy o pracę, czyli czy jest to umowa:
- na okres próbny,
- na czas określony,
- na czas nieokreślony.
Umowa o pracę musi zawierać stanowisko, jakie będzie zajmował pracownik i rodzaj pracy, jaką się zajmie, wraz z oznaczeniem miejsca jej wykonywania. Tym, co najbardziej interesuje pracownika, jest określenie w umowie o pracę wysokości wynagrodzenia. Należy wskazać wynagrodzenie zasadnicze, a także inne składniki, które będą przysługiwały pracownikowi, np. dodatek stażowy, premie, dodatek funkcyjny i inne. Pracodawca powinien określić wymiar czasu pracy, w jakim pracownik ma świadczyć pracę, np. cały etat, czyli pracę w pełnym wymiarze godzin. Umowa sporządzona na piśmie zatwierdzana jest poprzez jej podpisanie przez pracodawcę lub osobę upoważnioną przez niego oraz przez pracownika.