Sfera rozrywki stwarza różnorodne okazje do założenia własnej działalności gospodarczej. Trzeba tylko ocenić, czy w lokalizacji, w jakiej się znajdujemy i chcemy funkcjonować, istnieje szansa na rozwój wybranej działalności. Na przykład w miejscowości kilku tysięcznej otwarcie dużej dyskoteki, obok tej już działającej, nie będzie miało racji bytu. Znacznie większe szanse na powodzenie biznesu w postaci klubu muzycznego mogą istnieć w większych miastach, zwłaszcza wojewódzkich, pomimo istnienia w nich całej masy podobnych lokali i pubów. Dobra lokalizacja, unikalna oferta muzyczna i „trafienie” w gust istniejącej rzeszy klientów to sprawdzone sposoby na sukces klubu muzycznego. Jak więc go otworzyć?
Kwestie formalne
Jak w przypadku i innych działalności gospodarczych, otwarcie klubu muzycznego musi być poprzedzone zarejestrowaniem działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Aby jednak tego dokonać, należy wcześniej wybrać i wynająć, wydzierżawić lub kupić lokal, w którym klub ma funkcjonować. Wiele spraw musi być dopiętych przed rejestracją firmy w ramach CEIDG. Druk CEIDG-1 wymaga ponadto podania nazwy firmy, formy prowadzenia działalności, metody rozliczania się z fiskusem z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności. Można podać większą liczbę kodów PKD, aby nie zawężać pola działania klubu muzycznego w przyszłości.
CEIDG-1 jest formularzem nie tylko rejestracji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta lub w Urzędzie Gminy, ale jednocześnie druk ten pozwala na zarejestrowanie się w ZUS-ie oraz w Urzędzie Skarbowym. Przedsiębiorca musi dodatkowo w ciągu 7 dni od złożenia CEIDG-1, odwiedzić ZUS i zgłosić się do ubezpieczenia, bez względu na to, czy w początkowej fazie klub muzyczny będzie prowadzony w postaci jednoosobowej firmy, czy też przedsiębiorca od razu będzie zatrudniał pracowników, co jest bardziej prawdopodobne.
Kolejną formalnością, jaką należy zrealizować przy otwieraniu klubu muzycznego, w którym z założenia najczęściej sprzedawane są napoje – alkoholowe i bezalkoholowe, drobne przekąski, czy potrawy, jest odbiór lokalu przez SANEPID. Przy takiej działalności konieczne będzie trzymanie zezwolenia na jej prowadzenie oraz uzyskanie koncesji na alkohol. Co ciekawe, jeśli na lokal klubu muzycznego przedsiębiorca wybrał np. piwnicę kamienicy, przy ubieganiu się o koncesję musi uzyskać albo zgodę właściciela nieruchomości, albo wszystkich mieszkańców kamienicy. Aby wydać koncesję, Urząd Miasta musi posiadać wolne limity w danym regionie, w którym znajdować ma się klub.
Gdzie założyć klub?
Klub muzyczny musi mieć odpowiednią lokalizację, aby mógł dobrze prosperować. Nie można go otworzyć w dowolnym miejscu, ponieważ może się okazać, że poniesione koszty na wyremontowanie lokalu i na otwarcie klubu nie zwrócą się nam i wciąż będziemy dokładać do całego interesu. Przed otwarciem klubu muzycznego konieczne jest dokonanie analizy konkurencji. Jeśli chcielibyśmy otworzyć np. klub muzyki alternatywnej, czy klub jazzowy, ale okazuje się, że na następnej ulicy już funkcjonuje takie miejsce, nie będzie to najlepsza lokalizacja. Nie warto celować w klub muzyki wszelakiej, ponieważ nie target ujemy jego oferty do konkretnej grupy odbiorców. Co prawda, klub mógłby skupiać w sobie miłośników różnych gatunków muzycznych, ale lepiej sprawdzają się jednak kluby dedykowane. Ukierunkowanie oferty pozwoli na zgromadzenie nieco mniejszej klienteli, za to stałej i lojalnej.
Lokal klubu muzycznego powinien znajdować się w korzystnej, ogólnodostępnej lokalizacji. Jeśli umieścimy go na dalekim osiedlu mieszkalnym, z dala od głównych linii i ciągów komunikacyjnych, niewielka szansa na to, że odniesiemy sukces. Świetnie sprawdzają się lokale muzyczne znajdujące się w centrum miasta, przy uczęszczanych ulicach. Ewentualnie, możemy zapewnić dojazd własnym autobusem do klubu, ale to pociągnie za sobą dodatkowe koszty. Lokal może być umieszczony na parterze budynku albo w piwnicy. Wyższe kondygnacje najczęściej nie najlepiej sprawdzają się w roli klubów.
Można wynająć lokal na klub muzyczny, wybudować go od podstaw, albo też kupić odpowiedni budynek i przekształcić go wedle własnych potrzeb. Najczęściej wynajmuje się lokale pod kluby muzyczne, ponieważ jest to opcja najbardziej korzystna finansowo. Wynajęcie lokalu na klub może pociągać za sobą koszt rzędu 8-12 tys. zł miesięcznie i więcej. Warto zastrzec w umowie wynajmu jaka działalność będzie prowadzona w danej nieruchomości oraz możliwość wykonania odpowiednich remontów, w celu dostosowania budynku do wymogu prowadzenia baru czy klubu tanecznego.
Koszty otwarcia klubu
Wynajęcie lokalu i wniesienie wstępnej opłaty , tzw. kaucji za wynajem, równej najczęściej miesięcznemu czynszowi, to dopiero pierwsze koszty ponoszone w związku z doprowadzeniem do uruchomienia klubu muzycznego. Następnie trzeba liczyć się z kosztem zapłaty za koncesję na alkohol oraz kosztem uiszczenia opłaty ZAIKS. Według symulacji serwisu Bankier.pl odtwarzanie muzyki w lokalu do 100 miejsc zapłacimy od 143,85 do 201,25 zł w zależności od wielkości miasta.
Następne koszty będą związane z remontem i urządzeniem lokalu, zgodnie potrzebami klubu muzycznego. Taka inwestycja w zależności od stanu wynajętego lokalu i własnej wizji aranżacyjnej może pociągać za sobą bardzo wysokie koszty rzędu 100-200 tys. zł. Niższe koszty będzie można osiągnąć korzystając z hojności sponsorów oraz kupując używane wyposażenie sceniczne i klubowe.
W klubie muzycznym musi znaleźć się przede wszystkim odpowiedni sprzęt sceniczny – nagłośnienie, światła, materiały na scenę, sprzęt muzyczny i DJ-ski. Konieczne będzie zbudowanie lub zaadaptowanie istniejącego baru, zakup stolików, stołów, krzeseł, wyposażenia gastronomicznego – kieliszków, szklanek itp., nalewaków do piwa, ekspresu do kawy, czajnika, lodówki, kasy fiskalnej.
Następnie, przyjdzie czas na zakup alkoholu i napoi do lokalu. Najlepiej by było w tym względzie zawrzeć długoterminowe umowy o współpracę z daną wytwórnią alkoholu czy z browarem. Wówczas możemy liczyć na to, że partner dostarczy nam np. ławki i stoliki własnym logo, czy choćby szkło – szklanki, kieliszki i kufle.