Regulamin sklepu internetowego powinien jednoznacznie określać zawieranie umów kupna i sprzedaży na odległość oraz możliwość odstąpienia od umowy bądź reklamowania zakupionych towarów czy usług.
Prowadząc sklep internetowy należy pamiętać, że każdy klient e-sklepu musi mieć wgląd do regulaminu jego funkcjonowania. Stworzenie takiego dokumentu jest prawnym obowiązkiem właściciela sklepu online.
Wymóg ustawowy
Oszczędzaj online robiąc codzienne zakupy. Biznes-Firma poleca konto Getin Online»
Konieczność zamieszczenia na stronie sklepu internetowego regulaminu zakupów to obowiązek przedsiębiorcy, wynikający z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz z ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
W art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną ustawodawca wskazuje, że usługodawca, czyli właściciel strony internetowej, określa regulamin świadczenia usług i nieodpłatnie udostępnia go klientom, przed zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną.
Na żądanie klienta powinien on udostępnić regulamin sklepu w sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści, za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Druga z wymienionych ustaw nakłada na przedsiębiorcę, który zawiera umowy na odległość, obowiązek przedstawienia klientom zapisów regulaminowych, najpóźniej z chwilą złożenia im propozycji zawarcia umowy.
Co powinien zawierać regulamin
We wspominanej ustawie, w art. 8 ust. 3 określono, co powinien uwzględniać w szczególności regulamin sklepu internetowego:
1. rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2. warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
3. warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
4. tryb postępowania reklamacyjnego.
Konsument powinien być poinformowany za pośrednictwem regulaminu lub innego, podobnego dokumentu o:
- danych adresowych sprzedającego,
- cenie produktu,
- zasadach zapłaty za produkty,
- kosztach, terminie i sposobie dostawy,
- prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość,
- miejscu i sposobie składania reklamacji.
Pisząc regulamin właściciel sklepu internetowego powinien być świadom tego, że usystematyzowanie wszystkich warunków oferowania konsumentom produktów i usług oraz ich sprzedaży leży także w jego interesie.