
Płatnicy mają zobowiązania zarówno wobec ZUS, jak i wobec urzędu skarbowego. Muszą nie tylko odprowadzać zaliczki na PIT czy składki na ubezpieczenia społeczne, ale równocześnie pamiętać o składaniu określonych dokumentów do urzędów. Do ZUS od 1 stycznia 2019 roku składają informację dla ubezpieczonych ZUS IMIR na nowym druku. Kiedy powinni to zrobić?
Od 1 stycznia 2019 roku obowiązuje nowy wzór informacji ZUS IMIR, czyli rocznej informacji dla ubezpieczonego, która zawiera dane z imiennych raportów przesyłanych do ZUS. Informacja ta musi być przekazana ubezpieczonemu do końca lutego 2019 roku.
ZUS IMIR - informacja o raportach imiennych za rok ubiegły
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy składek do ZUS zobowiązani są na mocy art. 41 ust. 1 do przekazywania do ZUS imiennych raportów miesięcznych, zawierających informacje dotyczące ich samych oraz dokonywanych wpłat. Ponadto płatnik musi przekazać ubezpieczonemu informację zawartą w raportach imiennych za rok ubiegły, z wykorzystaniem druku ZUS IMIR.
Od 1 stycznia 2019 roku został wprowadzony nowy wzór informacji ZUS IMIR, jak i nowe wzory sporządzanych informacji miesięcznych. Można go pobrać z załącznika nr 20 do nowego rozporządzenia z 20 grudnia 2018 roku w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych oraz innych dokumentów.
Kto składa ZUS IMIR?
Do przekazania pracownikom i zleceniobiorcom informacji ZUS IMIR zobowiązani są płatnicy składek, czyli wszyscy pracodawcy i zleceniodawcy, za osoby, za które rozliczali oni w 2018 roku składki na ubezpieczenie społeczne.
Termin na przekazanie druku ZUS IMIR osobom zatrudnionym za rok ubiegły mija 28 lutego 2019 roku. Można dokonać przekazania informacji rocznej w formie dokumentu papierowego lub w formie elektronicznej, kiedy ZUS IMIR sporządzana jest z wykorzystaniem programu używanego do obsługi kadrowo-płacowej, o ile będzie on spełniał wymagania określone w ustawie systemowej. Podwładny musi też wyrazić uprzednio zgodę na ten rodzaj komunikacji z pracodawcą/zleceniodawcą.
Po uzyskaniu informacji rocznej, kiedy ubezpieczony nie zgadza się z zawartymi w niej danymi, może zwrócić się do płatnika celem wyjaśnienia sprawy i ewentualnego skorygowania danych. Wniosek o sprostowanie musi być przy tym złożony w terminie 3 miesięcy od otrzymania rocznej informacji, a płatnik ma kolejny miesiąc na rozpatrzenie wniosku. W przypadku uznania wniosku za zasadny płatnik powinien w ciągu 7 dni skorygować dokumentację rozliczeniową.