
Dział HR zajmuje się zasobami ludzkimi. Nazwa HR została zaczerpnięta od anglojęzycznej nazwy działu, mianowicie Human Resources. Dział zarządzania zasobami ludzkimi może prowadzić swoje czynności w wersji miękkiej lub twardej. Co to właściwie oznacza?
HR miękki podejmuje się utrzymania wysokiej jakości zatrudniania pracowników i ich motywacji. HR twardy zajmuje się wszelkimi kwestiami proceduralnymi, prawem pracy i dokumentacją kadrową.
Czym zajmuje się dział HR?
Jednym z podstawowych działań, jakimi zajmują się pracownicy HR-u w firmie jest rekrutacja i selekcja pracowników. Nie jest to jednak jedyne zadanie, jakiego się podejmują. Utrzymują dobre relacje pomiędzy pracodawcą a jego podwładnymi. Praca działu HR może być określana jako HR miękki lub HR twardy.
Pojęcie HR miękkiego
Wszystkie zadania związane z jakością zatrudnienia i pracownikami leżą w gestii HR miękkiego. Rekrutacja i selekcja, jak i podpisywanie z nimi umów czy też negocjowanie kontraktów mieści się w pojęciu HR miękkiego, podobnie jak motywacja podwładnych i ustalanie systemu motywacyjnego w zakładzie pracy, dzięki któremu możliwe będzie zwiększenie efektywności pracy.
Rozwój pracowników, ich szkolenia, nauka i zdobywanie nowych umiejętności to także HR miękki, podobnie jak przygotowanie ocen pracowniczych czy łagodzenie możliwych konfliktów pomiędzy zatrudnionymi.
Czym jest HR twardy?
Wiemy już, co należy rozumieć przez pojęcie HR miękkiego. Natomiast HR twardy funkcjonuje inaczej, ponieważ dział ten zajmuje się stricte sprawami związanymi z kadrami, ich rozliczaniem i administracją. Doprowadzenie do podpisania umowy to zadanie HR miękkiego, ale HR twardy w istocie podpisuje kontrakty i sprawdza, czy wszystkie dokumenty zostały przygotowane zgodnie z istniejącymi przepisami. Ponadto prowadzi akta pracownicze, wylicza wynagrodzenia i dba, by Prawo pracy na każdym kroku było respektowane. Jeśli pracownik chce wnioskować o urlop czy zapoznać się z planem urlopów, powinien zgłosić się do osób zaliczanych do HR twardego w firmie.
Różnice pomiędzy HR miękkim i twardym
Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widoczne są pewne różnice pomiędzy HR miękkim i twardym, choć zazębiają się one ze sobą. HR miękki wymaga umiejętności określanych jako kompetencje miękkie. To wiedza z zakresu psychologii pracy, motywacji i negocjacji oraz rekrutacji.
Natomiast na stanowiskach HR twardego najważniejsza jest wiedza dotycząca aktualnych przepisów Prawa Pracy oraz technologii niezbędnej przy prowadzeniu dokumentacji kadrowej.