Młodzi przedsiębiorcy mają wiele zapału i ambicji, aby osiągnąć sukces na wybranym rynku. O ile mają swój doskonały pomysł na biznes, będą mieli rzeczywiście na to szansę. Nie wiedząc, jaką firmę chcemy założyć, nie musimy rezygnować z bycia biznesmenem. Rozwiązaniem jest franczyza.
Sprawdzony biznes, pod znaną marką, wymagający jedynie wniesienia opłaty wstępnej, licencyjnej, może wynieść przedsiębiorcę na wyżyny sukcesu w dowolnej branży franczyzowej.
500 sprawdzonych biznesów
W Polsce aktualnie funkcjonuje ponad 500 franczyzodawców, którzy czekają na nowych klientów, chcących otworzyć biznes pod ich szyldem. Najwięcej funkcjonuje w takich branżach jak:
- gastronomia,
- stacje benzynowe,
- farmaceutyka,
- handel.
Co roku przybywa firm, które swój model biznesowy opierają właśnie na franczyzie. Licencja na posługiwanie się pomysłem biznesowym i znaną marką może być w ostatecznym rozrachunku bardzo dochodowym biznesem. Należy jedynie wybrać taką franczyzę, która znajdzie odbiorców w regionie, w którym chcemy otworzyć własną działalność.
Dlaczego franczyza...?
Czy nie lepiej wymyśleć własny pomysł na biznes i stać się przedsiębiorcą niezależnym? Niekoniecznie, bowiem we franczyzie wiemy, jak biznes funkcjonuje, w jaki sposób go prowadzić, a i potencjalni klienci od razu znają markę i dają jej pewien kredyt zaufania. Franczyzodawca oddaje do dyspozycji swojego licencjobiorcy pełen pakiet know how, informując go, jak prowadzić biznes efektywnie i unikać nieprzyjemnych niespodzianek.
Nie trzeba negocjować z dostawcami produktów i usług nowych umów, ponieważ franczyzodawca ma już swoją renomę i na niej bazuje franczyzobiorca. Korzyścią są pakiety promocyjne, pomoc w pozyskiwaniu środków finansowych na taki biznes czy też wsparcie finansowe na zaaranżowanie siedziby firmy. Franczyzodawca może zapłacić za oznakowanie biura, sklepu czy punktu handlowego i jego wyposażenie, choć nie zawsze ma to miejsce.
Zobowiązania franczyzobiorcy
Nie można oczekiwać, że franczyza zostanie oddana przedsiębiorcy wspaniałomyślnie przez franczyzodawcę. Za licencję na sprawdzony, dochodowy biznes trzeba zapłacić. Trzeba liczyć się z opłatą wstępną, opłatą miesięczną i marketingową. Najtańsze są nowe systemy franczyzowe na rynku, przy których najczęściej franczyzobiorca ponosi jedynie opłaty związane z przystąpieniem do systemu.
Czy wiesz że...?
Średnia inwestycja w branży ze strony franczyzobiorców w 2014 roku wg Forsal, wyniosła 158,4 tys. zł, dla porównania w 2012 roku średnio na zakup licencji trzeba było wydać 164,7 tys. zł, a w 2010 roku aż 241,4 tys. zł.
Oprócz tego, przedsiębiorca korzystający z franczyzy ma obowiązek dostosować się do wymagań systemu. Musi wprowadzić tożsame standardy obsługi klienta, czy takie samo wyposażenie wnętrza firmy. Każda decyzja odnośnie wizerunku, akcji promocyjnych i tym podobnych, musi być konsultowana z franczyzodawcą.