Franchising, czyli udostępnienie na mocy umowy franczyzowej m.in. koncepcji działalności i jej nazwy, innej, nowopowstającej firmie, może być jedynym sposobem na umiędzynarodowienie działalności małych i średnich firm z Polski.
Przedsiębiorstwa realizujące obraną strategię rozwoju, prędzej czy później chcą rozszerzyć zakres swojej działalności również na rynki międzynarodowe. Takie działanie określane jest mianem umiędzynarodowienia przedsiębiorstw.
Można je przeprowadzić między innymi za pomocą franchisingu. Na czym to polega?
Czym jest umiędzynarodowienie przedsiębiorstw?
Twoja firma działa na rynku międzynarodowym, a Ty często podróżujesz samolotem? Skorzystaj z promocji CitiBank i lataj taniej »
Pod pojęciem umiędzynarodowienia, czyli internacjonalizacji, mieści się proces będący następstwem globalizacji, polegający na wchodzeniu na zagraniczne rynki przez przedsiębiorstwa, które dotychczas funkcjonowały wyłącznie na rynku rodzinnego kraju.
Ekspansja zagraniczna nie polega jedynie na rozpoczęciu sprzedaży eksportowej. Można ją realizować na szereg różnych sposobów.
Jedną z możliwych do zastosowania strategii umiędzynarodawiania przedsiębiorstw jest franchising. Taka forma działalności może przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa w kraju, jak i wyjścia poza obręb granic rodzinnego państwa. Działalność staje się szersza i stwarza większe możliwości zarobkowania.
Franchising międzynarodowy
Firma chcąca rozwijać się na zagranicznych rynkach zbytu, może stworzyć system franchisingowy i sprzedawać, w formie licencji, swoją koncepcję prowadzenia biznesu, wspierając przy okazji nowo powstające firmy franchisingobiorców finansowo i merytorycznie. Dzięki franchisingowi zagranicznemu przedsiębiorca może, przy ponoszeniu stosunkowo niewielkich kosztów, wprowadzić na obce rynki swoją markę produktów i usług oraz stopniowo wzmacniać jej pozytywny wizerunek w oczach docelowych odbiorców i w otoczeniu konkurencyjnym.
Franchising w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw, postrzegany jest jako umowna forma handlu. Polega ona na przekazaniu przez franchisingodawcę zezwolenia do prowadzenia działalności handlowej, franchisingobiorcy, w zamian za określone opłaty licencyjne.
W ramach umowy franczyzowej, przedsiębiorca udostępnia do użytku w ściśle określony sposób, nazwę firmową, logo, kolorystykę, materiały graficzne, nazwy towarów czy usług, środki reklamy i inne, ważne wartości.
W odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorców, franchising zagraniczny może być w praktyce jedyną możliwością umiędzynarodowienia biznesu. Można go przeprowadzić na wiele różnych sposobów, oddając za opłatę licencyjną nie tylko np. nazwę firmową na rzecz franchisingobiorcy, ale np. wyznaczając obszary zbytu towarów, uczestnicząc aktywnie w kampaniach reklamowych, czy wspierając finansowo franchisingobiorcę, dzięki któremu firma franchisingodawcy ma szansę zaistnieć na rynku zagranicznym.