Kolejna edycja akcji „Godzina dla Ziemi” już za nami, ale warto wspomnieć, jak przebiegała ona w tym roku w Polsce, bowiem w akcji udział wzięły nie tylko osoby prywatne, ale szereg firm i instytucji. Na czym polega akcja i kto do niej dołączył?
Akcja ekologiczna „Godzina dla Ziemi” zainicjowana została przez organizację WWF i odbywa się od ośmiu lat na całym świecie. Polega na wygaszeniu na jedną godzinę, w wyznaczonym dniu, świateł w domach, mieszkaniach, w urzędach i w firmach biorących udział w akcji.
Bez światła przez godzinę
Akcja „Godzina dla Ziemi” organizowana jest od ośmiu lat również i w Polsce. Jej organizatorem jest organizacja ekologiczna WWF, czyli World Wide Fund for Nature. „Godzina dla Ziemi” polega na tym, że przez jedną, wyznaczoną godzinę, setki milionów osób, firm i urzędów na całym świecie gasi światło. Idea akcji jest taka, że ludzie mają zatrzymać się na chwilę i pomyśleć o przyszłości swojej Planety, wyrażając swoje poparcie dla realizacji ekologicznych celów właśnie poprzez symboliczne zgaszenie światła. Firmy mogły przyłączyć się do takiej akcji poprzez wyłączenie iluminacji zewnętrznej i wewnętrznej budynków.
Do akcji dołączyło w tym roku nawet Ministerstwo Finansów w Polsce, przyłączając się tym samym do wielkiego, globalnego ruchu ekologicznego. Jest to wyraz tego, że los planety nie jest urzędnikom, politykom i przedsiębiorcom obojętny.
Wyniki z ubiegłego i bieżącego roku
Wśród zaangażowanych osób w „Godzinę dla Ziemi” znaleźli się w ubiegłym, 2013 roku, mieszkańcy 7001 miast w 153 państwach na świecie. Z kolei w Polsce udział wzięło w akcji ponad 60 miast. Oświetlenie wygaszono m.in. na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w krakowskich Sukiennicach oraz w katowickim Spodku.
W 2014 roku „Godzina dla Ziemi” miała miejsce w sobotę, 29 marca o 20:30 i potrwała do 21:30.
W akcji udział wzięły 73 miasta i miejscowości oraz aż 9 ministerstw. Wśród uczestników było wiele firm i instytucji, np. łódzka Manufaktura, czy Stadion Narodowy w Warszawie.
W „Godzinie dla Ziemi” WWF wzięły udział szkoły, przedszkola, firmy, kościoły, stacje radiowe, portale i programy telewizyjne oraz gwiazdy polskiego show biznesu. W firmach i instytucjach udział w akcji przejawiał się wygaszeniem luminescencji zewnętrznej lub wewnętrznej w budynkach, o ile nie zakłócało to np. prowadzenia procesów produkcyjnych.