Wystawiając fakturę za sprzedane produkty lub wykonane usługi, przedsiębiorca najczęściej daje klientowi pewien czas na jej uregulowanie, np. dwa tygodnie. Może jednak znacznie szybciej uzyskać płatność, dzięki usłudzefaktoringu.
Faktoring, czyli sprzedaż nieprzeterminowanych należności wyspecjalizowanym firmom, jest sposobem na unikanie zatorów płatniczych i natychmiastowe otrzymanie zapłaty za wykonaną usługę czy dostawę.
Polskie firmy coraz częściej korzystają z tej możliwości.
Dla kogo i po co?
Usługa faktoringu polega na rzeczywistym odsprzedaniu wyspecjalizowanej firmie nieprzeterminowanych należności.
Faktoring w żadnym przypadku nie może być traktowany na równi z windykacją należności, bowiem nie na tym polega.
W przypadku faktoringu przedsiębiorca odsprzedaje firmie faktoringowej swoje faktury, z przyszłym terminem zapłaty, uzyskując natychmiast swoją należność, uszczuploną o prowizję, natomiast nie może sprzedać już przeterminowanych faktur, które z różnych powodów nie zostały opłacone przez klientów lub kontrahentów.
Dzięki faktoringowi firmy mogą udzielać swoim klientom kredytu kupieckiego, ale z drugiej strony na bieżąco korzystają z pieniędzy wypłacanych za wystawione faktury przez firmy faktoringowe.
Popularność faktoringu w Polsce
Listę czołowych firm oraz banków oferujących faktoring skupia Polski Związek Faktorów. Polecamy »
W Polsce firmy faktoringowe w większości przypadków skupione są w Polskim Związku Faktorów. W 2013 roku sfinansowały wierzytelności o łącznej wartości ponad 96 mld zł, co oznacza wzrost wartości o 15,5% w stosunku rok do roku. W 2014 roku sytuacja w branży jeszcze bardziej powinna się poprawić.
W rozwoju rynku faktoringowego w Polsce pomaga zażegnanie niedawnego kryzysu gospodarczego. Spowolnienie we wzroście PKB w Polsce spowodowało tylko nieznaczne obniżenie się dynamiki wzrostu wartości finansowanych przez firmy faktoringowe faktur - z 20% w 2012 roku do 15,5% w 2013 roku.
Fakt korzystania przez polskich przedsiębiorców z usług faktoringowych świadczy jednoznacznie o tym, że rynek dojrzewa.
Właściciele firm stają się zaś bardziej świadomi tego, jakie korzyści wynikają ze ściągania nieprzeterminowanych należności w ich imieniu przez zewnętrzne firmy. Nawet koszty faktoringu nie są przeszkodą w jego rozwoju na polskim rynku usług finansowych kierowanych do firm.
Przedsiębiorcy zainteresowani tą formą finansowania powinni swe pierwsze kroki skierować do Polskiego Związku Faktorów i zapoznać się z ofertą instytucji finansowych, skupionych wokół tej organizacji.
Nie ma Cię na liście Polskiego Związku Faktorów? Napisz do nas: redakcja@biznes-firma.pl, pomożemy przebić Ci się z ofertą !