
Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do odprowadzania składek do ZUS - za siebie i ewentualnie zatrudnianych pracowników, jeśli jest jednocześnie pracodawcą. Zaległości związane z brakiem opłacania na czas składek ZUS powodują powstanie długu. Przedsiębiorcy mogą wnioskować o jego rozłożenie na raty, choć wniosek taki jest rozpatrywany uznaniowo.
ZUS może, ale nie musi przychylić się do wniosku zadłużonego płatnika o rozłożeniu długu z tytułu opłacania składek na raty. Decyzja podyktowana jest indywidualną sytuacją finansową przedsiębiorcy.
Długi w ZUS
Z uwagi na fakt, że przedsiębiorcy muszą opłacać do ZUS składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe, zdrowotne i chorobowe, a także na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych co miesiąc, mogą pojawić się okresowo problemy z ich uiszczaniem. W ten sposób powstaje dług, który musi zostać prędzej czy później spłacony. Przedsiębiorcy znajdujący się w niekorzystnej sytuacji finansowej mogą wnioskować do ZUS o rozłożenie powstałej zaległości na raty.
Rozwiązanie problemu
Rozłożenie zaległości w ZUS na raty pozwoli przedsiębiorcy na uporanie się z finansowym problemem. Polega ono na umożliwieniu płatnikowi uregulowania składek w uzgodnionym, dłuższym czasie. Warunki spłaty zadłużenia są ustalane indywidualnie z płatnikiem przez ZUS.
Kto może ubiegać się o rozłożenie długu w ZUS na raty?
O ulgę polegającą na rozłożeniu długu z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne mogą ubiegać się byli i obecni płatnicy, a także takie osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, m.in. spadkobiercy dłużnika czy członkowie zarządów spółek. Uldze tej będą podlegały wszystkie składki bez wyjątku, w pełnej kwocie, niezależnie od tego, na jakie fundusze miały być przekazane.
Wnioskowanie o ulgę
Jeśli płatnik zalega z płatnością składek do ZUS, może złożyć w Zakładzie wniosek o rozłożenie długu na raty. Wnioski tego rodzaju można składać:
- elektronicznie,
- pisemnie,
- ustnie - do protokołu,
- telefonicznie, ale wyłącznie w przypadku płatników mających profil na platformie PUE.
Do wniosku dłużnik powinien dołączyć dokumenty, odpowiednie do rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Udzielona ulga może stanowić pomoc publiczną.
Jeśli ZUS przychyli się do wniosku płatnika, wówczas zawrze z nim odpowiednią umowę, w której określi warunki spłaty. Są one uzależnione zwykle od środków, jakimi dysponuje dłużnik i jakie może przeznaczyć na uiszczenie zaległych składek. Ratalna spłata pozwoli przedsiębiorcy na uporządkowanie jego sytuacji, tym bardziej, że ciążące na nim zobowiązanie nie jest wymagalne. Jeśli w terminie będzie spłacał kolejne raty i regulował składki bieżące, otrzyma bez problemu zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.